آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

خلیلزاد: امریکا غنی را به کرسی ریاست جمهوری رساند/ لجاجت وی سبب سقوط نظام شد

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه پیشین امریکا در امور روند صلح افغانستان می‌گوید که دو عامل عمده موجب سقوط افغانستان به دست طا-لبان شد؛ «لجاجت» محمد اشرف غنی و «خودخواهی» نخبگان این کشور.


به نقل از صدای امریکا، نماینده پیشین وزارت خارجه امریکا برای روند مصالحۀ افغانستان گفته است که عدم تمایل سربازان افغانستان برای مقابله با طالبان نیز در سقوط سریع این کشور نقش داشته است.
خلیلزاد این اظهارات را روز گذشته در کنفرانس مجازی که از سوی یک مرکز پژوهشی موسوم به بنیاد «کارنگی» برای صلح بین‌المللی در شهر واشنگتن سازماندهی شده بود، بیان کرده است.
وی گفته است:‌ با وجود این واقعیت که او [اشرف غنی] در یک انتخابات تقلبی که شمار اندکی افغان‌ها در آن شرکت کرده بودند،‌ دوباره انتخاب شد، همه‌ای ما از لجبازی رییس جمهور غنی مبنی بر اینکه تا آخر دوره‌ کاری‌اش در قدرت باقی بماند،‌ شگفت زده شده بودیم.
خلیلزاد همچنین برای نخستین بار به طور علنی تایید کرد که ایالات متحده مردم افغانستان را از اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری دلسرد کرد،‌ انتخاباتی که غنی را برای دومین بار به کرسی ریاست جمهوری رساند.
به گفته وی، ایالات متحده در عوض می‌خواست از طریق مذاکرات میان سیاستمداران و جامعه مدنی که با طا-لبان ادامه داشت،‌ یک ادارۀ موقت ایجاد کند که مورد قبول همه جناح‌ها باشد.
این دیپلمات امریکایی‌-افغان تباربیان داشته است که «اشتباه محاسباتی بزرگ» غنی این بود که او فکر می‌کرد ایالات متحده افغانستان را ترک نخواهد کرد.
به گفته‌ خلیلزاد،‌ آقای غنی به این باور بود که امریکا و استخبارات آن از منطقه‌ای که از لحاظ فزیکی نزدیک به کشورهای مهم ستراتژیک مانند چین، روسیه، ایران و پاکستان،‌ حضور دارد،‌ عقب نشینی نخواهد کرد.
وی افزوده است: تلاش کردم وی [اشرف غنی] را متقاعد کنم که رییس جمهور ترامپ بسیار جدی است. او گفت نه،‌ استخبارات و اردو چیز دیگری برایم گفتند.
زمانی که ایالات متحده آغاز خروج کامل قوای خود را از افغانستان اعلام کرد،‌ غنی به خلیلزاد گفت که «حال آزاد هستم به گونۀ افغانی جنگ کنم. طا-لبان را در ظرف شش ماه شکست خواهم داد، زیرا شما ضعیف می‌جنگیدید».
به گفته‌ خلیلزاد،‌ مردم به سیاست بازی‌ها در افغانستان اعتقاد نداشتند،‌ سربازان به آرمان‌های شان باورمند نبودند،‌ اما طا-لبان به آرمان‌شان اعتقاد داشتند.
خلیلزاد همچنین رفتار نخبگان سیاسی افغانستان را «خودخواهانه، خود محور و فاسد» خواند و گفت که رفتار نخبگان سیاسی نیز سبب شکست مذاکرات صلح با طا-لبان شد.
به گفته وی،‌ از عملکرد افغان‌هایی که وی با آنان کار کرده بود، مایوس شده است، زیرا از فرصت طلایی که ایالات متحده فراهم کرد، استفاده نشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا