آخرین اخبارافغانستانسیاست

خلیلزاد: اگر افغان‌ها به توافق نرسند، جنگ طولانی، طولانی‌تر می‌شود

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که اوضاع افغانستان می‌تواند پیچیده‌تر شود، زیرا شبه‌نظامیان جدیدی در این کشور ممکن ظهور کند.


به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور روند صلح افغانستان به تازگی گفته است که اوضاع افغانستان با ظهور تنظیم‌های شبه‌نظامی جدید ممکن پیچیده‌تر شود و جنگ طولانی‌ در این کشور، طولانی‌تر گردد.
خلیلزاد در مصاحبه‌ای با پی‌بی‌اس گفته است که در حال حاضر دو نیروی سازمان‌یافته، دولت و طالبان، در افغانستان وجود دارد که روی صلح مذاکره‌ می‌کنند. اما ممکن چندین نیروی شبه‌نظامی جدیدی ظهور کرده و مذاکرات را پیچیده‌تر کند.
خلیلزاد: در عوض دو نیروی سازمان یافته که در مورد صلح مذاکره می‌کنند، ممکن چندین نیروی جدید ظهور کند و گفت‌وگوها را بسیار پیچیده‌تر کند، دورنمای جنگ طولانی افزایش یابد و همسایگان افغانستان از چند جهت متأثر شوند. بنابر این، وضعیت همانند دهه ۱۹۹۰ که شوروی خارج شد، تکرار شود.
نماینده امریکا هشدار داد که طالبان باید بدانند اگر افغانستان را با زور تصاحب کنند، آن‌ها از آنچه می‌خواهند، یعنی رسمیت و حمایت و مشروعیت، چشم‌پوشی می‌کنند.
وی افزود: بدبینی زیادی وجود دارد که شاید افغان‌ها به توافق نرسند. اما من امیدوارم این اتفاق نیفتد، زیرا این فاجعه خواهد بود اگر آن‌ها به توافقی دست نیابند و جنگ طولانی، حتی طولانی‌تر شود و دستاوردهای افغانستان و فرصت‌هایی که از سوی ایالات متحده و متحدانش فراهم شد به خطر خواهد افتاد.
این در حالی است که امریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و خشونت‌ها بین نیروهای امنیتی و گروه طالبان در سراسر کشور افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا