آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

خلیلزاد به طالبان در قطر چه گفت؟

گزارش‌ها حاکی است که ایالات متحده به فکر انگیزه و رویکرد جایگزین برای روند دوحه است.


به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در سفر به دوحه، طرح تازه‌ای برای تقسیم قدرت و یا برگزاری کنفرانسی شبیه بن پیشنهاد کرده است.
دو منبع بین‌المللی به رویترز گفته‌اند که خلیلزاد از سازمان ملل متحد می‌خواهد تا نقش رهبری کنفرانس را در مورد افغانستان بر عهده بگیرد. هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) در این باره ابراز نظر نکرده است.
این دو منبع افزوده‌اند که احتمال برگزاری این کنفرانس در ترکیه، آلمان و ازبیکستان می‌رود.
در همین حال، یکی از رهبران طالبان تحت شرایطی گفته است که خلیلزاد احتمال ایجاد حکومت موقت و این کنفرانس را به تیم مذاکره کننده طالبان در دوحه مطرح کرده و از طالبان خواسته با آتش‌بس یا کاهش خشونت به میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد موافقت کنند.
این منبع از میان طالبان افزوده است: خلیلزاد با برخی ایده‌ها آمده است و اولویت آجندای وی این است که گفت‌وگوهای میان‌افغانی خیلی زود نتایج ملموس داشته باشد.
منبع طالبان با بیان این که طالبان به حکومت موقت نمی‌پیوندد، اما مخالف ایجاد آن هم نیست، گفته است: ما افرادی را که دارای شهرت نیک برای دولت موقت هستند توصیه می‌کنیم و این مجموعه باید حداقل دو سال کار کند تا تمام ادارات دولتی، از جمله نهادهای امنیتی غیرسیاسی شود.
به گفته این منبع، طالبان می‌توانند کاهش خشونت را در نظر بگیرند، اما آتش‌بس را نه. طالبان همچنین از خلیلزاد خواسته تا برای آزادی ۷ هزار زندانی باقی‌مانده این گروه بالای حکومت فشار آورد.
طالبان همچنین بر این باور هستند که برگزاری کنفرانس در هر کشوری به حل جنگ در افغانستان کمک نخواهد کرد.
این در حالی است که رییس جمهور اشرف غنی روز گذشته گفت انتقال قدرت تنها از راه برگزاری انتخابات ممکن است و این یک اصل غیرقابل معامله می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا