آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

خلیلزاد: فرار اشرف غنی توافق برای انتقال قدرت را ناکام کرد

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور روند صلح افغانستان، گفته است که فرار محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، روند انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را در آن کشور مختل کرد.


به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور روند صلح با اشاره بر تسلط گروه طالبان بر افغانستان در مصاحبه‌ای با روزنامهٔ فایننشل تایمز گفته است که مردم افغانستان مسئول وضعیت پیش‌آمده در افغانستان هستند.
خلیلزاد می‌گوید به دلیل اینکه طرف‌های افغانستان حاضر به مذاکره نشدند و یک جناح (حکومت افغانستان) سقوط کرد، ناکامی این روند مسئولیت ایالات متحده و مسئولیت او منحیث نمایندهٔ خاص امریکا برای روند مصالحهٔ، نیست.
وی بار ملامتی سقوط حکومت افغانستان را به دوش محمد اشرف غنی انداخت و گفت که فرار آقای غنی سبب شد تا طرح انتقال قدرت و عدم داخل شدن طالبان به کابل ناکام شود.
به گفته وی، بر اساس طرحی که ساعات پیش از سقوط کابل به دست طالبان، روی آن توافق صورت گرفته بود، قرار بود تا دست یافتن به یک توافق در مورد حکومت آینده در افغانستان، محمد اشرف غنی در سمت‌اش به حیث رییس جمهور این کشور باقی بماند.
خلیلزاد افزوده است که هر چند طالبان در دروازه های کابل رسیده بودند، بر اساس این طرح، قرار بود آنان تا دو هفته و تا زمان ایجاد یک توافق در مورد حکومت آینده منتظر بمانند.
سفیر خلیلزاد می‌گوید هیچگاهی تصور نمی‌کرد که محمد اشرف غنی قصد فرار از کابل را داشته باشد.
خلیلزاد: طالبان [به ما] گفتند که آیا اکنون شما مسئولیت تامین امنیت کابل را بر عهده می‌گیرید؟… شما می‌دانید که چه اتفاق افتاد، ما نمی توانستیم مسئولیت امنیت کابل را بگیریم.
زلمی خلیلزاد گزارش‌ها مبنی بر این‌که واشنگتن به طالبان اجازه ضمنی یا صریح برای تصرف ارگ ریاست جمهوری را در تاریخ ۱۵ اگست داده بود، رد کرد.
او اضافه کرد که هر آنچه در توان داشت برای انجام ماموریت‌اش به بهترین شکل آن انجام داد.
این در حالیست که منتقدین به شمول شماری از قانونگذاران امریکایی به خاطر سقوط حکومت افغانستان و نحوه مدیریت پایان جنگ امریکا در افغانستان، خواستار استعفای زلمی خلیلزاد شده‌اند.
آزادی بیش از ۵۵۰۰ زندانی طالبان که بر اساس توافق میان ایالات متحده و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر صورت گرفت یکی از انتقاد های شدیدی است که منتقدان خلیلزاد را مسئول آن می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا