آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

خلیلزاد: نیروهای امنیتی افغانستان را دست‌کم نگیرید

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان با ابراز خوش‌بینی در مورد توانایی‌های نیروهای امنیتی افغانستان گفته است که اگر واشنگتن در افغانستان می‌ماند، دوباره وارد جنگ با طالبان می‌شد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان با ابراز خوش‌بینی در مورد توانایی‌های نیروهای امنیتی افغانستان گفته است که اگر واشنگتن در افغانستان می‌ماند، دوباره وارد جنگ با طالبان می‌شد.
به نقل از هیل، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان روز گذشته در نشست استماعیه کمیته روابط خارجی سنای کانگرس گفته است که اگرچه نیروهای امنیتی افغانستان با شرایط دشواری روبرو است، اما توانایی‌های آن‌ها را نمی‌توان دست‌کم گرفت.
خلیلزاد به کمیته روابط خارجی: برخی تحلیلگران ما بدترین تحلیل ممکن را از وضعیتی که با آن روبرو هستیم، ارائه می‌‌کنند …. اما من فکر می‌کنم که قضاوت من در مورد این که نیروهای امنیتی افغانستان را یک نیروی معتبر ندانم که می‌توانند خوب عمل کنند، اشتباه خواهد بود، گرچه آن‌ها در آینده با شرایط دشوارتری هم مواجه خواهند شد.
وی معتقد است که دولت افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی از این کشور به زودی سقوط نخواهد کرد.
خلیلزاد همچنین اذعان کرد که بدون حضور فزیکی در افغانستان، برخی ناتوانی در جمع‌آوری اطلاعات استخباراتی رخ خواهد داد.
نماینده ویژه امریکا در بخش دیگر از سخنان خود گفته است: اگر ما یک یا دو سال یا به طور نامحدود (در افغانستان) می‌ماندیم … دوباره با طالب‌ها در جنگ خواهیم بود.
وی بیان داشته است که پس از خروج نظامیان خارجی، مردم افغانستان باید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند: رسیدن به یک توافق صلح یا یک جنگ طولانی.
خلیلزاد گفته است: این انتخابی است که رهبران افغانستان باید به خاطر نسل کنونی و نسل آیندۀ کشور به آن تن دهند. امیدوارم آنان از اشتباهات گذشته شان، زمانی که نیروهای اتحاد شوروی خارج شدند، آموخته باشند… یعنی تلاش یک جناح به خاطر اعمال اراده خود با استفاده از زور بر سایر جناح‌ها، نتیجه نداده و منجر به آوردن ثبات و پیشرفت نشده است
زلمی خلیلزاد افزوده است که گروه طالبان می‌تواند با ترک خشونت، به یک جریان سیاسی تبدیل شود و توافق صلح را بپذیرد.
وی گفته است که اگر طالبان مانع رسیدن به یک توافق سیاسی شوند و مسیر به قدرت رسیدن از راه نظامی را انتخاب کنند، با مخالفت ایالات متحده، متحدین این کشور و منطقه روبرو خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا