آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

ارگ:

خواست طالبان خلاف قانون اساسی است/ بن‌بست مذاکرات هنوز نشکسته

سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید بن‌بست مذاکرات دوحه هنوز نشکسته است و طالبان خواست‌های خلاف قانونی اساسی و منافع ملی را مطرح می‌کنند. او همچنان گفت که حکومت پروای خواسته هر گروهی را ندارد که به آن تمکین کند.


به گزارش خبرگزاری دید، صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری که امروز چهارشنبه(۵ قوس) در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که پیش‌رفتی در مذاکرات صلح صورت نگرفته است.
پیش‌تر منابعی از دوحه خبر داده بودند که بن‌بست مذاکرات دوحه شکسته است و هیئت مذاکره‌کننده دولت و طالبان روی کارشیوه پیش‌برد مذاکرات به توافق رسیده‌اند. طبق معلومات منابع، محمدمعصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره‌کننده دولت برای مشورت، به کابل آمده است.
صدیق صدیقی سفر رییس هیئت مذاکره‌کننده را به کابل تأیید کرد، اما درباره خواست‌های گروه طالبان جزئیات نداد. او اما این خواست‌ها را خلاف قانون، اصول و فیصله مردم در لویه‌جرگه مشورتی صلح خواند.
گزارش‌های تأیید نشده نشر شده بود که گویا گروه طالبان در بدل آتش‌بس خواهان برقراری حکومت موقت شده است.
صدیقی در این باره اشاره‌ای نکرد، اما خواست‌های مطرح‌شده از سوی گروه طالبان را خلاف اصول هیئت مذاکره‌کننده و خارج از صلاحیت‌های آن‌ها عنوان کرد.
سخنگوی ریاست جمهوری گفت که اصول هیئت مذاکره‌کننده دولت، قانون اساسی و فیصله لویه‌جرگه مشورتی صلح است که هیچ کسی حق عدول از این اصول را ندارد.
صدیق صدیقی، صلح را اولویت اصلی دولت خواند و از گروه طالبان خواست که اگر به درخواست مردم و حکومت برای برقراری آتش‌بس تن نمی‌دهند، به خواست جامعه جهانی در این مورد تمکین کنند.
او هم‌چنان گفت، قرار نیست که دولت به هر خواست گروه طالبان تن بدهد و حتا حاضر نیست که «حذف نام نظام» جمهوری اسلامی را به خواست گروه طالبان بپذیرد. به گفته او، نظام جمهوری اسلامی دارای هویت است و مشروعیت کامل نزد مردم و جامعه جهانی دارد.
صدیقی کاربرد واژه طرفین را نیز نادرست خواند و گفت که طرف اصلی مذاکرات با طالبان دولت است، اما طرف دولت یک گروه است که از راهبرد خشونت برای پیش‌برد اهداف‌شان استفاده می‌کند.
او از طالبان خواست که دست از بهانه‌جویی بکشند و به درخواست صلح تن بدهند.
سخنگوی رییس جمهور گروه طالبان را یک «قوت منفی» توصیف کرد و افزود که این گروه باید هوشیار شود و از فرصتی که جهان و افغانستان برایش پیش‌کش کرده است، استفاده کند.
صدیق صدیقی، افزایش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان را خلاف انتظار و توقع مردم از رهایی پنج هزار زندانی این گروه عنوان کرد.
سخنگوی ریاست جمهوری با بیان این‌که نظام کنونی حمایت مطلق جامعه جهانی را با خود دارد، افزود که دولت پروای این‌ موضوع را که گروه طالبان حاضر به مذاکره نیست، ندارد.
صدیقی تأکید کرد که اصول مذاکرات نزد هیأت مذاکره‌کننده دولت موجود است و بن‌بست مذاکرات نیز باید براساس احترام به این اصول رفع شود.
پیش از این منابع از دوحه خبر داده بودند که بن‌بست مذاکرات دوحه شکسته است. طبق معلومات این منابع، دو طرف روی این‌که توافق‌نامه امریکا – طالبان، قطع‌نامه شورای امنیت، خواست مردم، اعلامیه کابل – واشنگتن مبنای پیش‌برد مذاکرات قرار بگیرد، به تفاهم رسیده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا