آخرین اخبارمطالب معلوماتی

خودنمایی زحل در آسمان؛ ۱۵ روز فرصت داریم که این سیاره را رصد کنیم

زحل یا کیوان، سیاره‌ای با حلقه‌های درخشان و پهناور گرداگردش که به عنوان زیباترین جرم آسمانى در بین سیاره‌ها شناخته مى‌شود، از یکشنبه شب(اول اگست) فرصت خودنمایی در آسمان غیرابری شبانه را پیدا کرده است.


زحل که ششمین سیاره منظومه شمسی از نظر نزدیکی به خورشید محسوب می‌شود، از امشب در وضعیت مقابله قرار می‌گیرد. بدان معنا که زمین بین خورشید و کیوان قرار مى‌گیرد و بهترین شرایط رصد آن در حالی که در کوتاه‌ترین فاصله با زمین حضور دارد، ممکن می‌شود.
با توجه به این که زحل در جنوب شرقی آسمان طلوع می‌کند، برای رویت آن کافی است بیش از یک ساعت پس از غروب خورشید، آن را در محدوده شرق و حنوب شرقی آسمان جستجو کنید. کیوان همزمان با طلوع خورشید در جنوب غربی آسمان غروب می‌کند.
البته در آسمان پُرستاره ماه اگست، زحل تنها سیاره درخشان نیست بلکه برای رصد آن باید مراقب بود تا با مشتری اشتباه گرفته نشود چرا که معمولا مشتری درخشان‌تر از کیوان است و کمی پس از آن طلوع می‌کند و به دنبال آن تا غروب صبحگاهی حرکت می‌کند. بنابراین وقتی سیاره نورانی‌تر که مشتری است، رصد شد، در سمت راست آن زحل خودنمایی خواهد کرد.
ستاره‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان ماه اگست امکان رویت زحل با دوربین‌های دوچشمی و یا تلسکوپ‌های آماتوری ۴ اینچی ممکن باشد ولی پس از آن مدام کم نورتر و کم نورتر می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا