آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

دانش: تداوم خشونت‌ها مذاکرات صلح را به بُن‌بست می‌کشاند

معاون دوم ریاست‌ جمهوری می‌گوید تداوم خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند در جریان مذاکرات صلح، ممکن این مذاکرات را به بن‌بست بکشاند.


به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش معاون دوم ریاست ‌جمهوری این مطلب را امروز دوشنبه(۱۵ جدی) در دیدار با آرنات پاولز سرپرست دفتر و معاون هیئت اتحادیه اروپا در کابل، مطرح کرده است.
دانش می‌گوید که افزایش خشونت‌ها و قتل‌های هدف‌مند در روزهای اخیر، اعتماد و باور مردم افغانستان را نسبت به روند صلح کاهش داده و آن‌ها به این باور هستند که گروه طالبان هنوز از استراتژی نظامی خود دست برنداشته‌اند.
به گفته او، انتظار می‌رود با آغاز دور دوم مذاکرات صلح با گروه طالبان، روی کاهش خشونت‌ها و اجرای آتش‌بس توافق صورت گیرد؛ در غیر آن مذاکرات به بن‌بست مواجه خواهد شد.
معاون دوم ریاست جمهوری از جانب دیگر گفته است که بر اساس گزارش هیئت مذاکره‌کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان، دیدگاه گروه طالبان در مورد آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها و آزادی‌های مدنی مردم افغانستان هیچ تغییری نکرده است، به این دلیل مذاکرات دشوار خواهد بود.
سرور دانش دیدگاه دولت درباره مذاکرات صلح را روشن خوانده و تأکید کرده است که جامعه جهانی و همکاران بین‌المللی افغانستان نیز دیدگاه‌های‌شان را منسجم کنند و در مورد جزئیات گفت‌وگوها با طالبان به یک توافق برسد.
طبق اعلام دفتر معاونیت دوم ریاست‌ جمهوری، آرنات پاولز سرپرست دفتر و معاون هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان در این دیدار گفته است که افزایش خشونت‌ها و قتل‌های هدف‌مند خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق بشری برای همه غیرقابل قبول است و اگر ادامه یابد، روی روند مذاکرات صلح تأثیر می‌گذارد و حتا ممکن است این مذاکرات را به بن‌بست بکشاند.
معاون هیئت اتحادیه اروپا افزوده است که در صورت تداوم خشونت‌ها و قتل‌های هدف‌مند و مسئولیت نگرفتن گروه طالبان، خروج رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل یک اشتباه است.
طبق خبرنامه‌ای که از سوی دفتر دانش نشر شده است، آنات پاولز گفته است که اگر گروه طالبان مسئولیت این حملات هدف‌مند را بر عهده داشته باشد، باید رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل خارج نشوند و حتا افراد دیگری از آن‌ها در این فهرست افزوده شود.
اخیراً، ترورهای هدفمند و اقدامات تروریستی در شهرها و ولایت‌های کشور افزایش یافته است. مسئولیت اکثر این ترورها را فرد یا گروهی به دوش نمی‌گیرد. اما حکومت همواره تأکید می‌کند که مسئول همه این ترورها گروه طالبان است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا