آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

نی:

در حکومت غنی تلفات خبرنگاران ۴ برابر شده است

مجیب خلوتگر رییس اجرایی نی گفت: درطول ۱۷ سال گذشته ۹۵ خبرنگار داخلی و خارجی که کشته شده است ۴۴ درصد آن درحکومت حامد کرزی و ۶۵ درصد دیگر در حکومت وحدت ملی می باشد.


مجیب خلوتگر رییس اجرایی نی (حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان) امروز دوشنبه(۱۹ سنبله) طی نشست خبری درکابل گفت: درحکومت فعلی نسبت به حکومت قبلی تلفات خبرنگاران ۴ برابرافزایش یافته است
به گزارش خبرگزاری دید، مجیب خلوتگر رییس اجرایی نی گفت: درطول ۱۷ سال گذشته ۹۵ خبرنگار داخلی و خارجی که کشته شده است ۴۴ درصد آن درحکومت حامد کرزی و ۶۵ درصد دیگر در حکومت وحدت ملی می باشد.
خوتگر افزود: درحکومت وحدت ملی ۵۳ خبرنگار کشته شده است درحالیکه این رقم درحکومت حامد کرزی۴۲ خبرنگار بوده است.
وی بیان داشت که به صورت میانگین درهر سال حکومت وحدت ملی ۱۳ خبرنگار کشته شده در حالی که درهر سال حکومت حامد کرزی سه خبرنگار کشته شده است.
خلوتگرافزود:« درزمان حکومت وحدت ملی نسبت به حکومت حامد کرزی تلفات خبرنگاران ۴ برابر افزایش یافته است.»
در آخرین مورد شام چهارشنبه هفته گذشته دو خبرنگار در یک حمله انتحاری درغرب کابل شهید شدند که به گفته مسئولان نی این خبرنگاران به صورت عمدی هدف قرار گرفته شده است.
رییس اجرایی نی می گوید:« زمانی که به طب عدلی رفتم اجساد خبرنگاران شهید شده را مشاهده کردم به حدی متلاشی شده بود که هیچ شکی باقی نمی ماند که این ها به صورت عمدی هدف قرار نگرفته است.»
وی با بیان این که تروریستان رسانه ها و خبرنگاران را دشمنان تعریف شده خویش می دانند، گفت: وظیفه حکومت است که برای خبرنگاران تامین امنیت نماید.
وضعیت بد خبرنگاران و رسانه ها در ولایت بلخ یکی دیگر ازموضوعات نشست خبری مسئولان نی بودند که از بدتر شدن وضعیت خبرنگاران و رسانه ها در مزارشریف شاکی هستند.
افزایش خشونت علیه خبرنگاران، کتمان حقایق ازسوی مسئولان محلی مزارشریف، عدم پاسخگویی، گرم بودن اخبار جعلی درشمال کشور، خودسانسوری خبرنگاران و تهدید خبرنگاران ازموضوعاتی است که در برابر خبرنگاران در شمال قرار دارد.
خلوتگر با بیان این که حکومت خود در بزرگنمایی نا امنی شمال کشور دست دارد ازحکومت می خواهد که دست رسی به اطلاعات را تسهیل کند.
از سویی هم، قرار بود که نی امروز در نشست خبری خود، لیست رسانه هایی را افشا سازد که معاش کارمندان خویش را به موقع پرداخت نمی کنند.
دراین ارتباط رییس اجرایی نی گفت: صبح امروزچندین رسانه که معاش کارمندان خویش را پرداخت نکرده است به من در تماس شده و به صورت مسلکی از ما خواستند که نام شان را افشا نکنیم درعین حال تعهد کردند که در زمان معین معاش خبرنگاران خویش را پرداخت می کند.
خلوتگر افزود: برخی ازصاحبان رسانه ها مکتوبی رسمی فرستاده و خواسته که نام شان افشا نشود و دریک ضرب الاجل معین معاش کارمندان را پرداخت می کند.
وی به رسانه ها هشدار داد اگر این ها به تعهد خویش پایبند نباشد، ما دوباره در نشست بعدی نام آن ها را افشا خواهیم کرد.
وی بیان داشت یکی از دلایلی که رسانه ها معاش کارمندان شان را نمی پردازند این است که حکومت پول آن ها را نمی دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا