آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحکومتخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

رییس جمهور غنی:

در شش ماه آینده وضعیت امنیتی به گونه بنیادی تغییر می‌کند/ طالبان ظالم تر از گذشته شده‌اند

خبرگزاری دید: رییس جمهور غنی می‌گوید تا زمانی که در وضعیت جنگی تغییر نیاید، گروه طالبان تن به مذاکره جدی و معنادار نخواهند داد. او اما گفت که وضعیت امنیتی تا شش ماه آینده به گونه بنیادی تغییر می‌کند.


رییس جمهور اشرف غنی امروز یک‌شنبه (۱۰ اسد) در نخستین نشست الکترونیکی کابینه گفت که برنامه‌ واضح برای تغییر وضعیت روی‌دست گرفته شده است و وضعیت جنگ تا شش ماه آینده به‌گونه‌ بنیادی تغییر می‌کند.
او تأکید کرد که این برنامه باید با اولویت‌بندی تطبیق شود. رییس‌ جمهور کشور افزود که وزارت دفاع مسئولیت دارد تا اولویت‌های استراتژیک را تعیین و آن را تطبیق کند.
او همچنین گفت که بدون اولویت‌بندی در تطبیق این طرح، «استقرار» ممکن نیست. آقای غنی علاوه کرد: «بدون اولویت‌بندی نمی‌شود؛ همزمان در هر جای بوده نمی‌توانیم. با اولویت‌بندی امکان این فراهم می‌شود که استقرار به‌میان آید».
او همچنین گفت که وظیفه‌ وزارت داخله، هم این است که باید امنیت شهرها و ولسوالی‌های کلیدی را تأمین کند و پولیس نقش خود در این مورد را خوب ایفا کرده است.
همچنین اشرف غنی گفت که امنیت ملی هم وظیفه‌ کلیدی بسیج مردمی را به عهده دارد و باید بسیج ملی در حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی را تقویت کند.
از سویی هم، آقای غنی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که گروه طالبان نسبت به ۲۴ سال پیش تغییر چندانی نکرده است، بلکه «فجیع‌تر»، «ظالم‌تر» و «نامسلمان‌تر» شده است. او گفت: «آری تغییر کرده، اما تغییر مثبت نکرده‌اند. نه اراده‌ صلح دارند و نه اراده‌ آبادی».


رییس ‌جمهور تأکید کرد که طالبان سایر شبکه‌های تروریستی را در داخل خاک افغانستان آورده‌اند و با آنان و «کشورهای حامی‌شان» حملات سهمگین را علیه نیروهای امنیتی و دفاعی راه‌اندازی می‌کنند. به گفته‌ او، عملیات‌های کنونی طالبان و این شبکه‌های تروریستی با رقم ۵۰ تا ۱۵۰ حمله در روز، در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است.
نخستین جلسه‌ الکترونیکی کابینه
آقای غنی افزود که طالبان هنوز تسلیمی می‌خواهند و جانب جمهوری اسلامی افغانستان اما صلح می‌خواهد.
او همچنین گفت که نظام طالبانی «خشک» و «یخ‌زده» است، اما جمهوریت همیشه در حال تکامل است. به گفته‌ اشرف غنی، هم‌اکنون مردم افغانستان هم از نظام جمهوریت حمایت می‌کنند و «تغییر مثبت وضعیت را دور قوای امنیتی و دفاعی خود» می‌خواهند.
با این حال، او خطاب به اعضای کابینه گفت که پس از تغییر وضعیت جنگ در شش ماه آینده، باید برنامه‌ مشخصی برای ارایه‌ خدمات روی‌دست گیرند و فعالیت‌های‌شان را هم سرعت دهند.
آقای غنی همچنین گفت که جلب رضایت مهم است و باید حکومت در مرکز و ولایات در تلاش جلب بیشتر رضایت مردم باشد. به گفته‌ او، سطح نارضایی مردم از حکومت افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا