آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

عطامحمد نور:

در مورد مذاکرات صلح بدبین نیستم/ اگر طالبان به صلح نیندیشند ما هم آرام نمی‌نشینیم

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی می‌گوید که نسبت به مذاکرات صلح هرچند زیاد امیدوار نیست، ولی بد بین هم نیست. آقای نور در گفت‌وگویی ویژه با یک، روی مسایل صلح، امنیت، جمعیت اسلامی، مسایل منطقه‌ای و حکومت داری بحث کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی می‌گوید که در مورد روند صلح امیدواری زیاد نیست، ولی نباید بدبین بود. آقای نور تاکید می‌کند که تیم مذاکره کننده تاکنون خوب درخشیده و بهترین گزینه گفت‌وگو است.
آقای نور در این مورد گفت: در مورد دوحه بسیار امیدوارهم نیستیم ولی نباید خیلی بد بین هم باشیم. اکنون تنها قطر تسهیل کننده است ولی بعداً کشورهای دیگر هم دخیل می شوند و امیدواریم که فشارها بر طالبان بیشتر شود و نتیجه بدهد.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در مورد طالبان و این که این گروه صلح می‌خواهد یا نه می‌گوید، اگر طالبان به صلح اولویت بدهند دست ما بالا است و صلح می‌خواهیم ولی اگر به خشونت ادامه بدهد، چنانچه همین اکنون هم خشونت‌ها چند برابر شده است. پس ما نمی‌توانیم هرروز فرزندان خود را دفن کنیم.
این چهره سیاسی کشور می‌افزاید که بعید می‌داند طالبان از راه جنگ و پیروزی وارد کابل شود.
او گفت: من این را بعید می‌دانم که طالبان بتوانند از راه جنگ پیروز شوند. در گذشته تجربه‌اش را داریم. پاکستانی‌ها و چچنی و عرب و حتا طالبان امریکایی را همراه طالبان دستگیر کردیم. در آن زمان نتوانستند و حال هم نمی‌توانند.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی بایدن یا ترامپ را در قبال قضایای افغانستان زیاد مهم ندانسته و تاکید کرد که برای امریکا مهم منافع ملی‌اش است.
او گفت: چه ترامپ چه بایدن برای امریکا منافع ملی شان مهم است. اشخاص مهم نیست. آنچه که منافع شان بود همان را عملی خواهند کرد و احتمالاً با روش‌های جدید و تاکتیک‌های متفاوت به میدان بیایند. به نظر من اگر بایدن بخواهد پروسه به نتیجه برسد باید داکتر خلیلزاد را حفظ کند.
به باور آقای نور عامل عدم دستیابی دو تیم مذاکره کننده روی کارشیوه در مذاکرات صلح در دوحه، فزون خواهی‌ها و اعتماد به نفس کاذب طالبان است.
آقای نور: تیم مذاکره کننده که رفته از دو طرف هفت هفت نفر تیم تماس تشکیل شده بود که این‌ها بنشینند تا سر کارشیوه به توافق برسند. علت به توافق نرسیدن فزون خواهی‌ها و اعتماد به نفس کاذب بیشتر طالبان بود. آن‌ها فکر می‌کردند که امریکایی‌ها می‌برایند. دو مجموعه در میان طالبان بوده که یکی خیلی تند رو است و یکی میانه رو و طرفدار تفاهم.
عطامحمد نور همچنان در مورد مبارزه با گروه طالبان، نیاز به تامین امنیت مردم، هماهنگی بیشتر میان نیروهای خیزش مردمی و نیروهای مسلح ملی در امر تامین امنیت مردم و همچنان اهمیت مشوره سران حکومت با مردم و رهبران سیاسی بحث کرده و تاکید کرد که باید جلو ریختن خون مردم گرفته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا