آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

دهلیزهای هوایی؛ بیش از ۲۱هزار متریک تن محصولات صادر شده است

مرکز رسانه‌ها و اطلاعات حکومت اعلام کرده است که طی چهار سال اخیر، بیش از ۲۱ هزار متریک تُن محصولات افغانستان از طریق دهلیز های هوایی به کشورهای منطقه و جهان صادر گردیده است.


به گزارش خبرگزاری دید، مرکز رسانه‌های حکومت با نشر اعلامیه‌ای گفته است در ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی، مقدار ۱۸۰٫۷ متریک تُن میوه خشک، میوه تازه، قالین و صنایع دستی به اتحادیه اروپا صادر شده است
همچنان گزارش می‌افزاید که ۱۴۶٫۳ متریک تُن نباتات طبی شامل هنگ و زعفران به هندوستان، ۲۷٫۸ متریک تُن قالین به ترکیه، ۲۷٫۷ متریک تُن میوه خشک و تازه به امارات متحده عربی، ۱۸٫۸ متریک تُن جلغوزه سیاه و قالین به چین، ۷٫۴ متریک تُن میوه خشک و زعفران به عربستان سعودی صادر شده است.


ارزش مجموعی صادرات این اقلام از طریق دهلیزهای هوایی طور تخمینی بالغ به بیش از ۱۲٫۵ میلیون دالر می‌شود.
در اعلامیه آمده است که از سال ۲۰۱۷ تاکنون ایجاد دهلیزهای هوایی نقش ملموس و قابل ملاحظه در انتقال محصولات افغانستان به کشور های بیرونی داشته و زمینه اتصال افغانستان به بازارهای منطقه و جهان را فراهم کرده است.
طی چهار سال اخیر، بیش از ۲۱ هزار متریک تُن محصولات افغانستان به کشورهای هندوستان، چین، حوزه خلیج فارس، ترکیه و اتحادیه اروپا صادر گردیده و جمعاً ۱۸۰۰ پرواز برای انتقال اقلام صادراتی افغانستان به بازارهای منطقه و بین‌المللی صورت گرفته است. ارزش مجموعی صادرات این اقلام تا پایان ماه اپریل سال ۲۰۲۱ میلادی، بالغ به ۴۶۰٫۵ میلیون دالر می‌شود.


چنانچه، در سال ۲۰۱۷، مجموعاً ۱۷۲۰ متریک تُن، در سال ۲۰۱۸، مجموعاً ۴۰۱۴ متریک تُن، در سال ۲۰۱۹ مجموعاً ۵۳۷۵ متریک تُن و در سال ۲۰۲۰ مجموعاً ۷۴۱۴ متریک تُن محصولات افغانستان صادر گردیده و رقم صادرات محصولات افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی طور تخمینی به ۹۰۰۰ متریک تُن خواهد رسید.


هرچند شیوع ویروس کرونا باعث بسته شدن مرز ها و وضع محدودیت‌ها در کشور گردید، اما این خود فرصت را مساعد کرد تا صادر کنندگان افغانستان نسبت به هر دور دیگر، اقلام صادراتی شان را با استفاده از دهلیزهای هوایی به خارج از کشور ارسال نمایند.
بر اساس آمار موجود، میزان صادرات محصولات افغانستان از ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی الی ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی، رشد ۲۸ در صدی را نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا