آخرین اخباراجتماعافغانستانزنانگزارش

دوئل کرونا با زنان افغانستان؛ نتیجه نگران کننده است

مطالعات زنان سازمان ملل متحد و کمیته بین‌المللی نجات نشان می‌دهد که با آنکه ویروس کرونا تلفات زیادی بالای مردم افغانستان داشته، اما تأثیرات آن بر زنان و دختران در سراسر کشور ناگوار بوده است.
به گزارش خبرگزاری دید، گروه زنان سازمان ملل متحد، کمیته بین‌المللی نجات و سازمان‌های جامعه مدنی مطالعات و ارزیابی که در سراسر افغانستان انجام داده‌اند، می‌گویند تأثیرات کوید-۱۹ به ویژه بالای زنان و دختران از لحاظ روحی و روانی بسیار مخرب است.

آلیتا میلر نماینده زنان سازمان ملل در افغانستان می‌گوید: «کوید-۱۹ تاریک‌ترین آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را نشان می‌دهد. گزارشی که ما امروز ارائه می‌دهیم نشان می‌دهد زنان افغان، از خانه گرفته تا کمپ‌های بی‌جاشدگان داخلی، از عواقب اقتصادی و اجتماعی (کرونا) آسیب دیده‌اند».
از زمان شیوع ویروس کرونا در افغانستان، ۷۷ درصد مردم افغانستان گفته‌اند که همه‌گیری کوید-۱۹ بر سلامت روحی و روانی آن‌ها تأثیرات منفی داشته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی برای اکثریت جمعیت این کشور یک چالش است.
پاسخ‌دهندگان خاطرنشان کرده‌اند که انتظار برای داکتر، ناتوانی در مراقبت‌های بهداشتی و کاهش دسترسی به محصولات پزشکی و غذا از جمله موارد عمده به شمار می‌رود.
با این همه، زنان به دلیل نبود پزشکان زن و موانع فرهنگی، به ویژه در مناطق روستایی، در دستیابی به این خدمات با چالش‌ها و تبعیض‌های بیشتری رو‌به‌رو هستند.
یافته‌های این مطالعات نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از زنانی که در سکتور غیررسمی کار می‌کنند از ابتدای شیوع بیماری شغل خود را از دست داده‌اند.
«ویکی اکین» رییس بخش افغانستان کمیته بین‌المللی نجات می‌گوید: «ما می‌دانیم که به دلیل نابرابری جنسیتی، بحران‌ها تأثیرات متفاوتی بالای زنان و دختران بر جا می‌گذارد. با این حال، شاهد نیستیم که اکثر برنامه‌های کوید-۱۹ این نیازها را در اولویت قرار دهد».
وی تأکید می‌کند که اشتراک معنادار زنان در تمام سطوح، تمرکز بر جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های تفکیک شده جنسیتی و بودجه‌های تعیین‌شده برای حمایت از نیازهای زنان و دختران برای اطمینان از اینکه زنان از این بیشتر نادیده گرفته نمی‌شوند، حیاتی است.
با این حال، با فرارسیدن فصل سرما جهان با موج دوم کرونا مواجه شده است. در این مرحله آمار ابتلا به کرونا در افغانستان نیز دوباره بلند رفته و برخی سازمان‌ها هشدار داده‌اند که این موضوع تاثیرات مخرب اقتصادی و اجتماعی بر افغانستان خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا