آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

دو موضوع جنجالی روند مذاکرات میان‌افغانی را کند کرده است

یک عضو هیئت مذاکراتی دولت افغانستان گفته است که دو «موضوع جنجالی» سبب کندی در گفت‌وگوهای میان‌افغانی شده ولی این دو موضوع برای جانب دولت افغانستان ارزش خیلی زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری دید، با گذشت بیش از دو هفته از آغاز گفت‌و‌گوهای نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر، هنوز دو طرف نتوانسته‌اند روی چارچوب و طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.
نادر نادری از اعضای هیئت افغانستان امروز دوشنبه (۷ میزان) در یک نشست خبری گفت که نیاز به ادامه بحث‌ها هست.
وی گفت: «نزدیک ۱۶ روز است که ما پروسه گفت‌وگو‌ها را به صورت رسمی آغاز کرده‌ایم، بحث به صورت خوب جریان دارد، به سلسله این گفت‌وگو‌ها دیروز شام گروه تماس هیئت مذاکره کننده دولت با گروه تماس طرف مقابل دیده و حدود چهار ساعت باهم بحث کردند».
نادری گفت که ما آگاه هستیم که مردم افغانستان توقع دارند که هرچه زودتر این گفت‌وگو‌ها به نتیجه برسد و ما هر لحظه از تقاضای شان آگاه هستیم و این بار سنگین مسئولیت را هر لحظه ما و همکاران ما حس می‌کنیم به این دلیل مسئولانه تلاش و بحث می‌کنیم تا گفت‌وگو‌ها را پیش ببریم.
آقای نادری از دو موضوع جنجالی یاد کرده که سبب کندی گفت‌وگوها شده است. هرچند او توضیح بیشتر نداده اما گفته این دو موضوع از لحاظ ارزشی برای جانب هیئت افغانستان مهم‌ است.
پیش از این خیرالله خیرخواه یک عضو ارشد مذاکره‌کننده طالبان در مصاحبه‌ای گفت که تاکید طالبان بر این است که در صورت بروز جنجال در جریان مذاکرات باید فقه مذهب حنفی مبنای حل اختلافات باشد و اساس شروع گفت‌وگوها با هیئت افغانستان نیز امضا موافقت‌نامه طالبان با امریکاست.
به نظر می‌رسد که هیئت افغانستان تاکید دارد که فقه حنفی و جعفری هر دو باید اساس حل اختلافات احتمالی باشد و طالبان توافقنامه با امریکا را مبنای مذاکرات با هیئت افغانستان قرار ندهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا