آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

دیدار جداگانه اتمر و کرزی با مجددی؛ «استخاره» تازه ای در راه است؟

اکنون پرسشی که باید به دنبال جواب آن بود، این است که اتمر با کرزی یک جا شده و به ایتلاف ملی بزرگ خواهد پیوست یا در یک حرکت مخالف مثلث حکمتیار- اتمر – مجددی را شکل خواهد داد.


گزارش ها حاکی از آن است که روز گذشته حامد کرزی رییس جمهور پیشین و حنیف اتمر مشاور سابق شورای امنیت ملی، با صبغت الله مجددی از رهبران جهادی دیدار کرده اند.
در خبرنامه ای که دفتر آقای مجددی نشر کرده است، آمده که روز گذشته محمد حنیف اتمر مشاور سابق شورای امنیت ملی به دیدار صبغت الله مجددی رییس جمهور سابق کشور رفته و با او در خصوص وضعیت سیاسی و امنیتی بحث کرده است.
به باور کارشناسان دیدار اتمر و کرزی با صبغت الله مجددی به دلیل داغ شدن بحث های انتخاباتی و شکل گیری ایتلاف های سیاسی به ویژه ایتلاف ملی بزرگ که به عنوان یک آدرس جدی سیاسی در برابر ارگ به وجود آمده است، سخت مهم قلم داد می شود؛ به ویژه در وضعیتی که هنوز حرکت آخری حنیف اتمر معلوم نبوده و آجندای سیاسی او مشخص نیست.
هرچند آقای کرزی از موضع گیری های اخیر ایتلاف ملی بزرگ افغانستان حمایت کرده است، می توان چنین انگاشت که دیدار او و اتمر با مجددی می تواند در راستای توحید دیگر جریان های سیاسی با ایتلاف ملی بزرگ تفسیر شود، ولی با این هم هنوز زود است که این دیدار ها را به گونه نهایی واکاوی کنیم.
در این دیدار های جداگانه دو سناریو می تواند مطرح باشد.
یکی : دیدار اتمر با مجددی به منظور جلب حمایت آقای مجددی از روند سیاسی است که قرار است آقای اتمر آن را راه اندازی کند و برای این منظور به دنبال جمع کردن یار و حامی بر آمده است.
دوم : تلاش حامد کرزی برای همراه کردن مجددی با ایتلاف ملی بزرگ و ایجاد یک آدرس خیلی محکم در برابر ارگ.
با این حال، آقای اتمر اگر هم تلاش کند که جریان جدید سیاسی را در برابر ارگ و برای انتخابات آینده ریاست جمهوری ایجاد کند، به نظر می رسد توفیق چندانی در اثر گذاری نخواهد داشت، چون آقای مجددی وزنه خیلی سنگین سیاسی نیست و در سال های پس از دوره جهاد بیشتر نقش سمبولیک داشته تا اثر گذار و فعال.
با این وضعیت دو راه در پیش آقای اتمر قرار دارد.
یا انزوای سیاسی را قبول کرده و در کنار مهره های سوخته مثل آقای مجددی قرار بگیرد که در آینده هیچ نوع تاثیر گذاری نخواهد داشت، یا به ایتلاف ملی بزرگ بپیوندد که در این صورت دوباره وارد جریان سیاست خواهد شد و در آینده نقش بازی خواهد کرد.
در هر دو حال، دیدار اتمر و کرزی با مجددی مهم بوده و خبر از تکاپوی شدید چهره ها و جریان های سیاسی برای یارگیری در انتخابات آینده ریاست جمهوری می دهد.
اکنون پرسشی که باید به دنبال جواب آن بود، این است که اتمر با کرزی یک جا شده و به ایتلاف ملی بزرگ خواهد پیوست یا در یک حرکت مخالف مثلث حکمتیار- اتمر – مجددی را شکل خواهد داد.
به رغم آن که کرزی کماکان در این وضعیت آشفته سیاسی محتاطانه بازی خواهد کرد.
آریا بزرگمهر – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا