آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمسیاست

دیدبان حقوق بشر: ده‌ها نیروی امنیتی سابق زیر حاکمیت طا-لبان کشته یا ناپدید شدند

خبرگزاری دید: دیدبان حقوق بشر در گزارشی می‌گوید از زمان سقوط نظام جمهوری اسلامی افغانستان، ده‌ها نیروی امنیتی پیشین این کشور زیر حاکمیت طا-لبان کشته و یا ناپدید شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سه‌شنبه‌شب (۹ قوس) در گزارشی گفته است که بیش از ۱۰۰ نیروی امنیتی دولت پیشین طی دو و نیم ماه حاکمیت طا-لبان از سو اعضای آن کشته یا ناپدید شده‌اند.
در گزارش آمده است که ۴۷ عضو نیروی امنیتی دولت پیشین که بین ۱۵ اگست و ۳۱ اکتوبر تسلیم طا-لبان شدند یا از سوی آن‌ها بازداشت شده‌اند، کشته و یا ناپدید گشته‌اند.
گزارش می‌افزاید که این رویداد در چهار ولایت افغانستان، غزنی، هلمند، قندهار و کندز به وقوع پیوسته است.
تحقیقات دیدبان حقوق بشر نشان می‌دهد که طا-لبان دست‌کم مسئول مرگ یا ناپدیدشدن ۵۳ عضو نیروی امنیتی دولت پیشین در این چهار ولایت است.
پاتریشیا گاسمن رییس بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر گفت: عفو وعده داده‌شدۀ رهبری طا-لبان، فرماندهان محلی آن را از اعدام یا ناپدید کردن اعضای نیروی امنیتی پیشین باز نداشته است. طا-لبان مسئول جلوگیری از قتل‌های بیشتر، محاکمۀ کسانی که مسئول هستند و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان است.
خانم گاسمن افزوده است که این قتل‌ها به یک تلاش «عمدی» برای سرکوب مخالفان و کسانی که ممکن تهدیدی برای دولت جدید باشند، تبدیل شده است و رهبران طا-لبان از این جنایات «چشم‌پوشی» می‌کنند.

در همین حال، انعام‌الله سمنگانی معاون سخنگوی طا-لبان به نیویارک تایمز گفته است که ممکن برخی جنگجویان این گروه قوانین را زیر پا گذاشته باشند، اما کشتار و ناپدیدکردن اعضای پیشین نیروی امنیتی پالیسی آن‌ها نیست.
وی افزوده است که حکومت طا-لبان این رویداد‌ها را به طور جدی تحقیق می‌کند و عاملین را محاکمه خواهند کرد.
سمنگانی بیان داشته است: ما به عفو اعلام‌شده کاملاً متعهد هستیم. ما هنوز سیستم امنیتی نداریم و عده‌ای از این خلاء و از نام امارت اسلامی سوء‌استفاده می‌کنند و دست به چنین قتل‌هایی می‌زنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا