آخرین اخبارافغانستان

رده‌بندی آزادی رسانه‌ها؛ افغانستان در جایگاه ۱۲۲ ایستاد

بر اساس گزارش تازه گزارشگران بدون مرز در پیوند به رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال روان میلادی، افغانستان در جایگاه ۱۲۲ باقی ماند.


به گزارش خبرگزاری دید، در گزارش تازه‌ این سازمان که امروز سه‌شنبه( ۳۱ حمل) منتشر شده، آمده است که افغانستان به دلیل اُفت و یا تغییرات دیگر کشورها در جایگاه خود باقی مانده است، اما همچنان یکی از مرگ‌بارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران است.
براساس این گزارش، در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی نه تنها ویروس کووید-۱۹ جان ده‌ها خبرنگار را در افغانستان گرفته است، بلکه ویروس «خشونت افراط‌گرایانه» نیز خبرنگاران به ‌ویژه خبرنگاران زن را هدف قرار داده است.
سازمان گزارش‌گران بدون مرز در این گزارش افزوده است که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی دست‌کم شش خبرنگار و همکار رسانه‌ای به‌شکل هدفمند کشته شدند. این سازمان همچنان گفته است که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون نیز چهار خبرنگار و همکار دیگر رسانه‌ای کشته شده‌اند.
سازمان گزارش‌گران بدون مرز در بخشی از این گزارش برای توقف زنجیره‌ کشتار روزنامه‌نگاران هشدار داده و از مقام‌های حکومت افغانستان خواسته است قتل خبرنگاران را به ‌صورت جدی تحقیق و بررسی کنند.
گزارش‌گران بدون مرز از جامعه جهانی، به ‌ویژه از ایالات متحده‌ امریکا، آلمان و فرانسه نیز خواسته است که از فراخوان این سازمان به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای شامل کردن جنایت علیه روزنامه‌نگاران در پرونده‌ متعلق به افغانستان، حمایت کنند.
در رده‌بندی جهانی ۲۰۲۱ آزادی رسانه‌ها، ناروی، فنلند و سویدن به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته‌اند. اریتره، کوریای شمالی و ترکمنستان اما از جمله کشورهای شناخته شده‌اند که رسانه‌ها در آن از آزادی کمتر برخوردارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا