آخرین اخباراسلایدشوخبر های مهمسیاستمنطقه

رهبر ایران: ایجاد تمدن نوین اسلامی بدون وحدت شیعه و سنی ممکن نیست/ انفجارهای افغانستان نتیجه اختلاف‎افکنی بین شیعه و سنی است

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر ایران در نشستی به مناسبت سالروز میلاد پیامبر اسلام هفته وحدت، در مورد اتحاد شیعه و سنی گفت که این امر یک تاکتیک نه که امر اصولی قرآنی است. او انفجارهای تروریستی اخیر افغانستان را نتیجه اختلاف افکنی میان شیعه و سنی دانسته و تاکید کرد که بدون اتحاد شیعه و سنی ایجاد تمدن نوین اسلامی ناممکن است.


به نقل از تسنیم، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر ایران امروز یکشنبه (۲ عقرب) در نشستی با مسئولان و برخی مدعوین کنفرانس وحدت گفت: شاخص اصلی برای اتحاد مسلمانان قضیه فلسطین است و هر چه جدیت بیشتری برای احیاء حقوق فلسطینیان به خرج داده شود، اتحاد اسلامی تقویت می‌شود.


آیت‌الله خامنه‌ای: وحدت اسلامی یک امر اصولی و فریضه قرآنی است و تحقق هدف والای ایجاد تمدن نوین اسلامی بدون اتحاد شیعه و سنّی ممکن نیست.
ایشان، «ادای حق جامعیت اسلام» و «اتحاد مسلمین» را دو مورد از مهمترین وظایف امروز امت اسلامی دانست و در تبیین مورد اول گفت: قدرت‌های سیاسی و مادی از گذشته اصرار دارند که اسلام را نه یک دین جامع و دارای برنامه برای همه شئون زندگی بشر، بلکه منحصر در عمل فردی و عقیده قلبی معرفی، و با تئوریزه کردن آن از زبان نویسندگان و روشنفکران، اینگونه القاء کنند که اسلام در مسائل مهمی مانند «تمدن‌سازی و مدیریت جامعه»، «اقتصاد و تقسیم قدرت و ثروت»، «جنگ و صلح»، «سیاست داخلی و خارجی»، «اقامه عدل و مقابله با ظلم و اشرار» نه مرجع فکری است و نه راهنمای عملی.


ایشان اتحاد مسلمانان را فریضه‌ای قطعی و دستور قرآنی خواند و افزود: وحدت اسلامی یک امر اصولی است نه امر تاکتیکی و مخصوصِ شرایط خاص، و این هم‌افزایی موجب قوی شدن مسلمانان می‌شود تا در ارتباطات با کشورهای غیر اسلامی نیز با دست پُر وارد تعامل شوند.
آیت‌الله خامنه‌ای علت تأکیدهای مکرر بر مسئله وحدت را فاصله زیاد بین مذاهب و تلاش‌های جدی دشمنان برای افزایش فاصله‌ها خواندند و گفتند: امروز کلمه شیعه و سنّی در ادبیات سیاسی امریکایی‌ها هم وارد شده در حالی‌که آنها با اصل اسلام مخالف و دشمن هستند.
وی با اشاره به تلاش‌های امریکا و عوامل دست‌آموز آن برای ایجاد فتنه در هر جای دنیای اسلامی، خاطرنشان کردند: انفجارهای تأسف‌بار و گریه‌آور اخیر در مساجد افغانستان علیه مردم مسلمان و نمازگزار از جمله همین حوادث است که به دست داعش انجام شد و امریکایی‌ها صراحتاً بیان کرده بودند ما داعش را ایجاد کردیم.
ایشان گردهمایی و اجتماعات سالانه در موضوع وحدت را کافی ندانسته و افزود: در این زمینه باید بحث، تبیین، تشویق، برنامه‌ریزی و تقسیم کار دائمی انجام شود و به‌ عنوان نمونه در همین قضیه افغانستان، یکی از راه‌های جلوگیری از حوادث، حضور مسئولان محترم کنونی این کشور در مراکز و مساجد و یا تشویق برادران اهل سنت به حضور در اجتماعات مشترک است.
ایشان، اقدام بعضی دولت‌های منطقه برای عادی‌سازی روابط با دولت اسراییل را گناه و خطایی بزرگ خواند و افزود: این دولت‌ها باید از این حرکت و راه ضد وحدت اسلامی برگردند و خطای بزرگ خود را جبران کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا