آخرین اخبارجهانمنطقه

روسیه، ایران و ترکیه برای آینده سوریه چانه‌زنی کردند

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در جریان نشست سه جانبه میان ایران، روسیه و ترکیه که در شهر «سوچی» روسیه به منظور حل بحران سوریه و منطقه برگزار شده است، گفته که بدون همکاری‌های ایران و ترکیه درگیری‌ها در سوریه متوقف نمی‌شد.
به گزارش خبرگزاری دید، ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان رییسان ‏جمهور روسیه، ایران و ترکیه در شهر سوچی روسیه دیدار کردند.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در آغاز این نشست بیان داشته که اکنون فرصتی را برای پایان دادن به بحران سوریه می‏بیند و گفته است: « ما اکنون به مرحله جدیدی رسیده‌ایم که اجازه می‌دهد راهکاری سیاسی را در سوریه اجرا کنیم.»
وی همچنان اظهار داشته که نشست سه جانبه سوچی موثر واقع خواهد شد و راهکار سیاسی برای سوریه، می‏‏بایست طبق روند مذاکرات ژنو طرح شود و توافقات می‏تواند به تمامیت ارضی و استقلال سوریه کمک بزرگی کند.
رییس جمهور روسیه افزوده است که در عدم نقش سازنده تهران و انقره، ممکن نبود جنگ در سوریه متوقف شود.
آقای پوتین که از متحدان نزدیک ایران و سوریه در برابر داعش به شمار می‎رود؛ پس از ختم مذاکرات سران سه کشور گفته است که تهران و انقره به برگزاری کنگره ملی سوریه برای خاتمه یافتن بحران در این کشور توافق داشتند.
او افزود:« توافق کردیم که اولین گام را برای گفت‌وگوی جامع میان طرف‌های سوری برداریم. ایران و ترکیه از برگزاری کنگره ملی سوریه حمایت کردند.»
از سویی هم، رجب طیب اردوعان رییس جمهور ترکیه تاکید کرده است که پایان دادن به بحران سوریه به سود خاورمیانه نیز تمام می‏شود.
آقای اردوغان گفته است که انقره – مسکو- تهران به دنبال یک راه حل ریشه‎ای برای بحران سوریه هستند.
در همین حال، حسن روحانی رییس جمهور ایران هدف از نشست سوچی را رسیدن به یک توافق « سوری-سوری» برای پایان یافتن جنگ در سوریه دانست.
آقای روحانی گفت:« باید مردم سوریه در مورد سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند و هدف از نشست سوچی، بررسی مسایلی بود که بتوان بر مبنای آن نشست، طرف‎های درگیر در سوریه را گرد یک میز جمع کرد.»
گفتنی است که سران کشورهای روسیه، ترکیه و ایران برای پایان دادن به جنگ در سوریه؛ در شهر « سوچی » روسیه گرد هم آمدند و بر حل مسالمت‎آمیز بحران آن کشور توافق کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا