آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهزنانگزارش

رولا غنی: زنان باید به اسناد حقوقی دست پیدا کنند

رولاغنی بانوی نخست کشور گفته است که زنان باید برای انجام معاملات بزرگ به اسناد حقوقی دست پیدا کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، رولاغنی که در « کنفرانس ملی توانمندسازی زنان زراعت پیشه » صحبت می‏کرد تاکید نمود که ۶۶ درصد از زنان کشور در مزرعه کار می‏کنند و در سکتور زراعت نقش ارزنده دارند.
خانم رییس‏ جمهور در بخشی از صحبت‏هایش افزود:« در کنار کمک‌های تخنیکی و مسلکی برای زنان زراعت پیشه کشور آنان باید برای دسترسی به اسناد حقوقی نیز کمک شوند».
بانوی نخست کشور بیان داشت که تذکره، سند ملکیت زمین، خانه و نکاح‏نامه در اختیار شان قرار بگیرد تا بتوانند در معاملات بزرگ تجارتی داخل شوند.
در همین حال، براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد بیش از ۶۰ درصد از زنان کشور اسناد هویت « تذکره » ندارد.
از سویی هم، نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری که در این کنفرانس حضور داشت خاطر نشان می‏سازد که وزارت زراعت برنامه دارد که در سال ۱۳۹۷ خورشیدی، ۲۷هزارو چهارصد باغچه خانگی، یک هزار و ۳۰ سبزخانه، صد واحد کشت و تولید سمارق و ۱۷هزارو ۲۱۶ فارم مرغداری برای زنان بسازد.
نامبرده اضافه کرده که در سال آینده خورشیدی، ۶۰۰صندوق زنبورعسل و ۲۱ دستگاه پروسس مواد غذایی نیز به زنان زراعت پیشه توزیع خواهد شد و همچنان ۱۲ مرکز پروسس میوه برای زنان در ولایت هرات احداث خواهد گردید.
به گفته وزیر زراعت آبیاری و مالداری کشور، همین اکنون این وزارت در سراسر افغانستان ۵۱هزارو ۸۹۱ باغچۀ خانگی، ۵۸۹ باغچۀ مکتبی، ۱۴۰ سبزخانه و ۲۳ قوریه باغ برای زنان زراعت پیشه ساخته است.
وزارت زراعت و مالداری آمار می‏دهد که ۲۳مرکز آموزش وسایل زراعتی نیز از سوی وزارت زراعت افغانستان برای زنان ایجاد شده است.
با این همه، تاکنون وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان برای ۴۷هزار و۸۶۰ زن وسایل زراعتی توزیع کرده است.
اما شماری از زنان تجارت پیشه به این باور‏ند که حکومت در راستای توانمندسازی زنان توجهی نکرده است.
فوزیه رئوفی از زنان تجارت پیشه در صحبت با خبرگزاری دید، می‏افزاید که میلیون‏ها دالر زیر عنوان توانمندسازی از سوی جامعه جهانی کمک شده، اما هنوز هم زنان وضعیت نا مطلوبی را تجربه می‏کنند.
اتاق تجارت و صنایع کشور می‏گوید، که زمینه برای رشد و تقویت زنان تجارت پیشه در کشور فراهم است و هیچ‌گونه چالش در برابر آنان وجود ندارد.
گفتنی است که چندی پیش، اتاق‌های تجارت و صنایع زنان در کابل گشایش یافته است و بانوی نخست کشور در جریان افتتاح آن گفته بود که این روز برای زنان افغانستان یک روز تاریخی است.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا