آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

خشم مجلس علیه صالح:

روند رای‌دهی به کابینه الی ارائه اسناد به تعلیق درآمد/ روند سبز سازمان استخباراتی است

مجلس نمایندگان کشور در واکنش به اظهارات امرالله صالح علیه نمایندگان و متهم کردن آنان به فساد بزرگ، روند رای‌دهی به نامزدوزیران را الی ارائه اسناد در این زمینه، به تعلیق درآورد.
به گزارش خبرگزای دید، امرالله صالح معاون نخست ریاست‌جمهوری شامگاه دوشنبه( ۳ قوس) در نشست جنوا اعضای مجلس نمایندگان را به فساد متهم کرد.


آقای صالح در این نشست گفت: «فساد برخی از اعضای مشخص پارلمان، بسیار بزرگ است بسیار بزرگ. تاکنون متاسفانه افغانستان نتوانسته‌است هیچ‌یک از اعضای پارلمان را به دادگاه بکشاند. این یک گوشه فراموش‌شده است. تاکنون وزیران، جنرال‌ها، رئیسان و حتی سیاست‌گران بلندپایه محکوم شده‌اند؛ اما هیچ عضو پارلمان هزینه دست‌داشتن در فساد را نپرداخته است».
مجلس نمایندگان کشور در واکنش به این اظهارات آقای صالح، اجندای نشست امروز را که قرار بود شش نامزدوزیر برنامه‌های‌شان را ارائه کنند، لغو کرد.
همچنان این مجلس در اعلامیه‌ای، اظهارات آقای صالح را غیرمسئولانه خوانده و اعلام کرد که الی ارائه اسناد در این زمینه، روند رای‌دهی به کابینه متوقف خواهد بود.
ناهید فرید عضو مجلس در صحبت با خبرگزاری دید می‌گوید پارلمان افغانستان در زمان حساسی که باید به کابینه رای اعتماد می‌داد مورد توهین و تحقیر حکومت قرار گرفت: «چالشی که امروز ایجاد شده، در زمان بسیار حساس است، روابط میان قوا را بسیار تضعیف می‌کند، قوه مقننه در روزهای مهمی که باید به کابینه رای اعتماد می‌داد، مورد توهین و تحقیر حکومت قرار گرفته است.»
او روش کنونی مبارزه با فساد را نادرست می‌خواند: بدون مبارزه با فساد ما در افغانستان کامیاب نمی‌شویم؛ اما مسیری که امروز در قسمت مبارزه با فساد دنبال می‌شود، مسیر درستی نیست. متاسفانه جایی که پیسه است، فساد نیز است.
بانو فرید همچنان می‌گوید اگر کدام وکیلی دست به فساد می‌زند حکومت نیز در فساد او شریک است: «پارلمان افغانستان نهاد پالیسی‌ساز، قانون‌گذار و نظارت‌کننده است. اگر کدام نماینده‌ای دست به فساد می‌زند، در قسمت اعظم آن خود حکومت شریک است، یعنی یک قسمت آن کدام وزیر است یا کدام نهاد حکومتی دیگر در قضیه سهم داشته.»
این عضو مجلس خواستار بررسی این قضیه است و می‌گوید نباید حیثیت یک قوه که از ارکان ثلاثه دولت است، زیر سوال برود: این قضیه باید مورد تحقیق و پژوهش واقعی قرار گیرد و معلوم شود که دلیل اظهارات آقای صالح چیست. اگر چند وکیل انگشت‌‌‌‌‌شمار است باید معرفی شوند تا حیثیت یک قوه که از ارکان ثلاثه دولت در افغانستان است زیر سوال نرود.
همچنان میر رحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان اظهارات روز گذشته آقای صالح را توهین به نمایندگان و خانه ملت خواند و گفت: «امرالله خان از قانون آگاهی کامل ندارد. در هیچ جای قانون نیامده که نمایندگان در صورت ارتکاب جرم مصئونیت دارند بل در قانون نمایندگان را فقط در برابر اظهارات شان مصئون دانسته است».
روند سبز خانه جاسوسی:
رییس مجلس نمایندگان گفت که اطلاع کافی دارد که روند سبز در واقع یک یک لانه جاسوسی است و ثبوت دارد که از سوی یکی از کشورهای منطقه تمویل و حمایت می‌شود.
آقای رحمانی می‌پرسد، کسی امروز نمی‌تواند دو تا محافظ را معاش بدهد چطور است که آقای صالح یک سازمان را با ده‌ها دفتر و کارمند و فیسبوک چلونکی اداره می‌کند و پولش از کجا می‌شود.
از خانه‌های کلوخی تا بودجه روند سبز
عبدالظاهر سالنگی عضو مجلس نمایندگان از پروان نیز به امرالله صالح تاخته و می پرسد که بودجه روند سبز از کجا می‌شود.
آقای سالنگی خطاب به صالح گفت: تو از دره پنجشیر آمدی من از دره سالنگ، بیایید از خانه‌های کلوخی پدری ما تا حال گزارش بدهیم که شفافیت ایجاد شود. بودجه روند سبز از کجا می‌آید آقای صالح؟
از سویی هم عباس ابراهیم‌زاده معاون مجلس هشدار داد که تا اعاده حیثیت وکلا، هیچ نامزدوزیر رای نخواهد گرفت و هیچ سند بودجه نیز تصویب نمی‌شود.
طبق برنامه، قرار بود امروز سه‌ شنبه( ۴ قوس) حسینه صافی نامزدوزیر امور زنان، قدرت‌الله ذکی نامزدوزیر ترانسپورت، نجیب‌الله یمین نامزد وزارت فواید عامه و نورالرحمان اخلاقی نامزدوزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان برنامه‌های خود را برای نمایندگان ارائه کنند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا