آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسفر

رییس جمهور غنی:

روند رهایی زندانیان طالبان سریعتر می‌شود/ برای رسیدن به صلح باید آتش‌بس ادامه یابد

رییس جمهور محمد اشرف غنی در سخنانی پس از ادای نماز عید در ارگ، طالبان را یک واقعیت عینی افغانستان خواند و بیان کرد که برای تسریع روند صلح، آزادی زندانیان گروه طالبان را سرعت می‌بخشد.


به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور غنی امروز یک‌شنبه(۴جوزا) پس از ادای نماز عید در ارگ ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس گروه طالبان بیان داشت که برای آغاز گفت‌وگوهای صلح میان افغانی، رهایی زندانیان طالب را سرعت می‌بخشد و در مقابل از گروه طالبان خواست تا نیروهای امنیتی را که در بند این گروه قرار دارند «به زودی» آزاد کند.
رییس جمهور کشور بار دیگر اعلام کرد که آتش‌بس موقف متمادی دولت افغانستان بوده و از گروه طالبان خواست که برای رسیدن به صلح آتش‌بس دایمی کند.
او افزود که شماری از حلقات به گروه طالبان تفهیم کرده‌اند که آتش‌بس موجب تضعیف این گروه می‌شود و در صورتی که آتش‌بس طولانی کند، وزن سیاسی‌اش را می‌بازد.
آقای غنی تصریح کرد که وزن سیاسی در میز مذاکره معلوم می‌شود، نه در میدان جنگ. او توضیح داد که آتش‌بس نشانه قوت است نه نشانه ضعف.
رییس جمهور غنی گفت که به نیروهای امنیتی دستور داده شده تا در این سه روز آتش‌بس را رعایت کنند و علیه گروه طالبان حمله نکنند. گروه طالبان شام روز گذشته با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرده که در سه روز عید آتش‌بس می‌کنند. مطابق این اعلامیه، گروه طالبان به نیروهایش دستور داده تا در سه روز عید از حالت تهاجمی به تدافعی درآیند و علیه مواضع نیروهای امنیتی اقدام نکنند. در ضمن این گروه به افرادش دستور داده تا در مناطق تحت حاکمیت دولت افغانستان حضور نیابند.
رییس جمهور غنی از سویی هم بیان داشت که دولت افغانستان برای شروع فوری مذاکرات صلح آماده است. او گفت، هیئت مذاکره‌کننده افغانستان که از تمامی اقشار جامعه نمایندگی می‌کند، آماده‌ است تا با گروه طالبان وارد مذاکره شود. غنی در این کنفرانس خبری افزود که صلح خواسته ملی مردم و دولت افغانستان است. هم‌چنان وی تأکید کرد نظام جمهوریت، قابل بحث نیست و جمهوریت یک صف واحد برای مردم افغانستان است.
در کنار این، وی تصریح کرد که در پروسه صلح برنده واقعی مردم افغانستان‌اند و موافقت‌نامه آن به افراد نه، بلکه به مردم افغانستان تعلق دارد. از این رو او از گروه طالبان خواست که به مردم افغانستان صدمه نرساند، زیرا جنگ جز بدبختی و بی‌چاره‌گی چیز دیگری به بار نیاورده است.
حکومت افغانستان پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان یک هزار و ۵۰۰ زندانی طالبان را از بند رها کرد. پس از افزایش سطح خشونت‌ها دولت اعلام کرد که این پروسه را متوقف می‌کند. در مقابل گروه طالبان نیز در حدود ۲۰۰ تن از نیروهای امنیتی را از بند آزاد کرده است.
از جانب دیگر، آقای غنی ویروس کرونا را یک چالش فراروی منطقه و جهان خواند. او از شهروندان خواست که برای جلوگیری از گسترش ‌بیش‌تر ویروس کرونا، در روزهای عید توصیه‌های صحی را مراعات کنند و از گشت‌وگذار و خانه‌گشتی ابا ورزند. او گفت که حکم شرعی است که در چنین وضعیت تدابیر صحی مراعات شود.
این در حالی است که به تازگی ولایت کابل اعلام کرده است که در روزهای عید قیود گردش به گونه جدی آن تطبیق می‌شود. این اداره از نیروهای امنیتی خواسته است تا در سه روز عید ممنوعیت رفت‌وآمد را به گونه جدی تطبیق کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا