آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

روند صلح؛ از تندی واشنگتن تا کندی کابل

منابع سیاسی هم تایید می‌کنند و اعتراض دارند که رییس جمهور غنی قصد دارد روند صلح را پیچیده بسازد تا از این بحث در انتخابات ریاست جمهوری دور آینده بهره برداری سیاسی و انتخاباتی نماید.

از تلاش‌های تازه در روند صلح و مصالحه با گروه طالبان بر می‌آید که حکومت افغانستان بر خلاف ایالات متحده امریکا زیاد عجله ندارد. زلمی خلیلزاد نمایده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در روند صلح، رسماً تایید کرده است که امریکا برای توافق با گروه طالبان به منظور پایان جنگ عجله دارد.
گزارش‌هایی نیز وجود دارد که آقای خلیلزاد شش ماه ماموریت دارد تا روند صلح را به نتیجه برساند. یکی از طرف‌های جدی بحث صلح و جنگ در کشور امریکا است. از سخنان و توییت‌های دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در بحث گفت‌وگو با طالبان معلوم می‌شود که این کشور تلاش دارد سرانجام ماموریت هژده ساله‌اش را در افغانستان پایان بخشد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در نشست ژنو، پلان صلح حکومت افغانستان را اعلام کرد. در این پلان آمده است که برای آشتی با گروه طالبان در افغانستان به پنج سال زمان نیاز است.
منابع سیاسی هم تایید می‌کنند و اعتراض دارند که رییس جمهور غنی قصد دارد روند صلح را پیچیده بسازد تا از این بحث در انتخابات ریاست جمهوری دور آینده بهره برداری سیاسی و انتخاباتی نماید.
اکنون نزدیک به ده کشور منطقه در روند صلح افغانستان سرگرم رایزنی‌اند و به نوعی می‌شود گفت که دخیل هستند.
سیاست سرکوبگرانه طالبان از جانب حکومت افغانستان این ادعا را ثابت می‌کند که حکومت وحدت ملی در پی زیان وارد کردن به گروه طالبان است و همانند امریکایی‌ها در روند صلح آنچنان عجله ندارد.
ترامپ یک روز در میان در یک توییت از کشورهای منطقه می‌خواهد که حکومت افغانستان را برای پایان جنگ و بحران ناشی از آن کمک نمایند.
به تازه‌گی ترامپ از روسیه، هند، پاکستان و… خواسته که برای مبارزه با هراس‌افکنی بیشتر از گذشته‌ها تلاش و پیکار کنند.
اما چرا امریکایی‌ها در روند صلح عجله دارد؟
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا پیکارهای انتخاباتی به مردم امریکا وعده کرده بود که ماموریت نظامی پرخرج امریکا را در خارج از قلمرو این کشور متوقف می‌کند. برخی از سناتورن این کشور هم خواهان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هستند.
دونالد ترامپ یک تاجر است و دوست ندارد ماموریتش در افغانستان بیشتر از این طول بکشد. براساس گزارش‌ها، امریکایی‌ها سالانه قریب به ۴۵ میلیارد دالر در جنگ افغانستان هزینه می‌کنند.
گزارش موسسه رند که یک نهاد پژوهشی است نشان می‌دهد که امریکایی‌ها برای پایان جنگ در کشور عجله دارند. به تازه‌گی یک مقام نظامی کاخ سفید اعلام کرد که گزینه خروج از افغانستان تحت بررسی است و ممکن است دولت امریکا گزینه خروج را تایید نماید.
حکومت افغانستان دقیقاً به دنبال این است که روند صلح در مالکیت کابل باشد. ریاست جمهوری و منابع سیاسی تاکید دارند که هیچ توافقی با طالبان در غیاب کابل پذیرفتنی نیست. در روند صلح یک بد بینی کلان نیز وجود دارد و آن این که ممکن است توافقی با طالبان امضا شود که کابل در جریان قرار نداشته باشد.
حکومت افغانستان نمی‌خواهد در روند صلح چون امریکایی‌ها عجله کند. زیرا اگر عجله کند که ممکن است کاخ سفید در حوزه صلح تصمیمی بگیرد که از سوی حکومت پذیرفتنی نباشد.
به باور نویسنده، حکومت سعی دارد با خون‌سردی روند صلح را مدیریت نماید تا در گفتمان صلح در متن قضیه باشد تا حاشیه.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا