آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

رییس جمهور غنی:

رویکرد گذشته طالبان پذیرفتنی نیست/ امریکا حضور خود را در افغانستان باید تعریف کند

رییس جمهور اشرف غنی و رولا غنی در مصاحبه‌ای در مورد روند صلح، کوید-۱۹ و آینده افغانستان گفت‌وگو کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور غنی و رولا غنی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌اند که افغانستان جامعه‌ای نیست که رویکرد گذشته طالبان بالای آن تحمیل شود و اینکه دولت بایدن باید مقیاس و دورنمای حضور خود را در افغانستان تعریف کند.


رییس جمهور در مورد روند صلح و هدف آن گفت که هدف این روند یک افغانستان مستقل، دموکراتیک و متحد در صلح با خود و منطقه است و اگر هدف طالبان تسلط و تأمین آرامش قبر باشد، پیامدهای بسیار منفی خواهد داشت.
وی افزود: «هدف اساسی من این است که بتوانم قدرت را از طریق اراده مردم به جانشین منتخب خود تحویل دهم. ما جامعه‌ای نیستیم که رویکرد گذشتۀ نوع طالبان بتواند بر ما تحمیل شود. آن صلح و آرامش قبرستان بود.
رییس جمهور غنی با اشاره به روی کار آمدن دولت بایدن، گفت: «روی کار آمدن دولت بایدن فرصتی است تا با ما کار کند: نخست، منافع امنیتی امریکا را در افغانستان و منطقه تعریف کند. دوم، توافق‌نامۀ ثبات آینده افغانستان که از سوی منطقه و جامعه جهانی تضمین شده باشد، برای ختم ۴۰ سال جنگ ضروری است. سوم، … روند صلح باید اکنون به طور واقعی تحت مالکیت دولت و مردم افغانستان باشد. چهارم، مقیاس و دورنمای حضور ایالات متحده در افغانستان باید تعریف شود».
اشرف غنی در مورد دولت بایدن و پالیسی‌اش نسبت به افغانستان بیان داشت: « بایدن، رییس جمهور منتخب باید تصمیم خود را بگیرد و سپس، ما با هم راهی را برای اطمینان از منافع متقابل خود پیدا خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه روند صلح بسیار آهسته پیش می‌رود و مردم افغانستان در خط مقدم امنیت شما (امریکا) قرار دارند، افزود: «بیش از ۴۰ هزار فرد ملکی و نیروهای نظامی از سال ۲۰۱۵ بدینسو در کشور کشته شدند. … سئوال کلیدی این است که تهدید تروریزم چیست؟ آیا این (تهدید) سیستم است یا فردی است».
وی در مورد بحران ویروس کرونا گفت که افغانستان توانست دو موج این بیماری را مدیریت کند و اکنون تمرکز روی موج سوم آن است.
رولا غنی نیز با اشاره به اینکه زنان با حضور خود در روند صلح از حقوق خود و مردم افغانستان دفاع خواهند کرد، گفت: «طالبان برادران و خواهران ما هستند و به عنوان یک افغان حق دارند در افغانستان زندگی کنند. اما اگر تمایل سیاسی برای تحمیل رویکرد خود بالای تمام مردم داشته باشند. آن‌ها می‌توانند این کار را از طریق روند انتخابات انجام دهند».
وی در رابطه به آشوب و هرج و مرج ایالات متحده برای انتقال قدرت، گفت: «امریکا تفاوت چندانی با کشورهای ما ندارد».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا