آخرین اخباراسلایدشوجهانمنطقه

ریاض: پرتاب موشک از یمن تعرض مستقیم نظامی ایران است


ایتلاف تحت رهبری عربستان سعودی ضمن متهم کردن ایران به نقش داشتن در حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی ریاض، گفته این حمله می‎تواند عمل جنگی تلقی شود و ممکن است به آن پاسخ دهد.
ایران در حالی از سوی عربستان سعودی متهم به دادن موشک‎های بالستیک به حوثی‎های یمن می‎شود که روز شنبه دفاع هوایی سعودی از رهگیری و نابودی موشکی که از سوی یمن به ریاض شلیک شده بود، خبرداد.
پیش از این ایالات متحده نیز، ایران را متهم به حمایت از حوثی‎های یمن کرده و گفته بود که موشک‎های زمین به دریا از سوی تهران در دست‎رس حوثی‎ها قرار داده شده است.
به نقل از بی بی سی، در بیانیه‎ای که صبح دوشنبه از سوی ایتلاف نظامی تحت رهبری عربستان منتشر شد آمده است که ریاض، پرتاب این موشک را «تعرض مستقیم نظامی» توسط ایران تفسیر می‎کند.
در بخشی از بیانیه ایتلاف به رهبری عربستان آمده است: « نقش ایران و فرماندهی مستقیم آن بر حوثی‌ها در این مورد آشکارا تعرضی به کشورهای همسایه است و صلح و ثبات را در منطقه و جهان تهدید می‌کند. به همین دلیل فرماندهی ائتلاف این را یک تعرض فاحش نظامی توسط رژیم ایران تلقی می‎کند و می‌تواند عملی جنگی علیه پادشاهی عربستان سعودی تلقی شود.»
در ادامه بیانیه گفته شده که ایتلاف به رهبری عربستان حق پاسخ‎گویی را به ایران در زمان و شکل مناسب محفوظ می‎دارد.
پیشتر، دونالد ترامپ رییس‎جمهور آمریکا گفت به عقیده او، پرتاب موشک از یمن به عربستان، کار ایران است و افزود که سیستم‌های امریکایی مستقر درعربستان سعودی، این موشک را ساقط کرده‌اند.
در همین حال، مسئولان نظامی ایران این اتهامات را رد کرده و گفته‎اند که دونالد ترامپ از این «تهمت‎ها» زیاد زده است.
امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، ضمن رد این اتهام گفت: «مگر کسی از امریکا سوال می‌کند که شما چه چیزی در اختیار عربستان قرار می‌دهید. بنا نیست هر اتفاقی در منطقه رخ داد امریکا ایران را متهم کند، البته از دشمن این ادعاها بعید نیست.»
گفتنی است که حوثی‎های یمن بارها خاک عربستان را مورد هدف موشک قرار داده‎اند، ولی این نخستین باری است که موشک‎های آن‎ها به حوالی ریاض می‎رسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا