آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانخبر های مهمسیاست

رؤسای جمهوری افغانستان و ایران بر گسترش همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند

رییس‌ جمهور ایران در تماس تیلفونی با رییس جمهور غنی، دوره جدید ریاست جمهوری و توافق سیاسی در کشور را تبریک گفته و بر تسریع در اجرای توافقات و پروژه‌های فی‌مابین از جمله راه آهن خواف-هرات تأکید کرده است.

رییس‌ جمهور ایران در تماس تیلفونی با رییس جمهور غنی، دوره جدید ریاست جمهوری و توافق سیاسی در کشور را تبریک گفته و بر تسریع در اجرای توافقات و پروژه‌های فی‌مابین از جمله راه آهن خواف-هرات تأکید کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، حسن روحانی رییس جمهور ایران امروز دوشنبه(۱۲ جوزا) در یک تماس تیلفونی با محمد اشرف غنی رییس‌ جمهور کشورمان گفت‌وگو کرد.
حسن روحانی بر ارائه خدمات رایگان بهداشتی به مهاجرین افغانستانی در مبارزه با ویروس کرونا تأکید نموده است.
در یک خبرنامه ریاست جمهوری ایران در این مورد آمده است که داکتر روحانی در این گفت‌وگوی تلفونی، دوره جدید ریاست جمهوری محمد اشرف غنی را تبریک گفته و از توافق سیاسی میان او و داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی ابراز خرسندی نموده است.
او ابراز امیدواری کرده که با تلاش همه ارکان دولت افغانستان و شورای عالی مصالحه،‌ شاهد صلح، ثبات و امنیت بیشتر در کشور باشیم.
رییس‌جمهور ایران در ادامه با اشاره به اقدامات و موفقیت‌های این کشور در مبارزه با کرونا و ارائه خدمات رایگان درمانی و بهداشتی به مهاجرین افغانستانی،‌ اظهار داشت: «ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نسبت به برادران افغانی در مسیر مبارزه با کرونا با همین روند ادامه خواهد داشت».
روحانی با بیان این‌که سیاست ایران، توسعه روابط و همکاری‌های برادرانه و دوستانه با همه همسایگان به ویژه افغانستان است، گفت: «گسترش ثبات و امنیت در افغانستان را در راستای توسعه ثبات و امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم اختلافات گروه‌ها از طریق مذاکره در چارچوب اصول حل و فصل می‌شود و در این مسیر همواره در کنار دولت و ملت افغانستان هستیم».
وی با اشاره به این‌که روابط دوجانبه ایران و افغانستان در مسیر پیشرفت قرار دارد، اظهار داشت: «باید برای تسریع در اجرای توافقات و پروژه‌های فی مابین از جمله راه آهن خواف-هرات به عنوان یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی میان دو کشور تلاش کنیم».
رییس‌جمهور غنی نیز در این گفت‌وگوی تیلفونی با آرزوی سلامتی و توفیق دولت و ملت ایران در مقابله با بیماری کرونا، کمک‌ها و ارائه خدمات درمانی به مهاجرین افغانستانی در ایران را بسیار ارزشمند دانست و از دولت و ملت ایران تقدیر کرد.
رییس جمهور غنی با اشاره به نقش سازنده ایران در ثبات و امنیت منطقه،‌ خواستار حمایت این کشور از روند صلح در افغانستان شد.
وی همچنین با اشاره به روابط رو به توسعه ایران و افغانستان در بخش‌های مختلف ابراز امیدواری کرد، با تلاش مسئولان دو کشور شاهد گسترش بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین باشیم.
این در حالی است که جدا از تماس‌های مکرر وزیر امورخارجه ایران با رییس‌جمهور غنی و دیگر مقام‌های کشور، این نخستین‌ تماس تیلفونی روسای جمهور دو کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری در ۶ میزان سال گذشته است. وزارت امورخارجه ایران می‌گوید که نقش مهم و بسزایی در توافق سیاسی اخیر در افغانستان داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا