آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلروند صلحسیاست

اسناد تازه:

رییس آی اس آی پنهانی به دوحه رفته و با برخی اعضای هیئت طالبان دیدار نموده است

شکوهمند- خبرگزاری دید
اسنادی که به تازگی از انستیتوت مطالعات امنیتی- بخش مطالعات صلح به خبرگزاری دید رسیده، نشان می‌دهد که اختلافات در میان اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر به شدت ادامه دارد، رییس آی اس آی در یک سفر پنهانی به دوحه رفته و با اعضای هیئت طالبان دیدار داشته است و این که اعضای هیئت طالبان شبانه و با لباس مبدل از هوتل خارج شده و با اشخاص و افراد مختلف دیدارهای پنهانی و مشکوک دارند.
در این سند از افشای سند قبلی و درز آن به رسانه‌ها ابراز نگرانی شده و تاکید نموده که باید محتوای اسناد کاملاً محرمان باقی بماند.


در سند قبلی از چند دستگی در میان اعضای هیئت مذاکراتی طالبان در قطر سخن زده شده بود، اما بر بنیاد سند تازه، گفته شده که در میان اعضای دفتر سیاسی طالبان یک دسته سوم نیز به میان آمده است.
در این سند تایید شده که این دسته متشکل از داکتر صالح، جهانگروال، جان محمد مدنی، ضیاالرحمان مدنی، قاضی سیدجان، محی الدین سادات، ملا سید رسول و ملا داوود می‌باشد.
بر بنیاد سند، افراد مذکو انفکاک خویش را از ناحیه ملا برادر دانسته و با آن که با درخواست ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی و رییس دفتر قطر طالبان امتیازات و امکانات مالی آنان از سوی دولت قطر قطع شده، ولی در دوحه حضور داشته و از «مراجع نامعلوم» پول دریافت می‌کنند.
علاقه مندی طالبان به زندگی در قطر:

در بخشی از سند به علاقه مندی اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر، به این کشور اشاره شده است. گفته شده که این اعضای طالبان خانواده‌های شان را نیز به دوحه آورده و می‌خواهند که در آنجا زندگی نمایند. مصرف زندگی، بیمه، مکتب و صحت آنان از سوی دولت قطر پرداخت می‌شود.
در سند درج است که سیاحت در دوحه، رفتن به بازارهای بزرگ و مکان‌های تفریحی و همچنان زندگی در هوتل های ۵ ستاره و ۷ ستاره دوحه طالبان را سخت شیفته زندگی در این شهر ساخته و ناممکن به نظر می‌رسد که آنان دوباره برای زندگی به کویته برگردند. در این سند درج شده که مصارف یک ماهه هر عضو هیئت طالبان در قطر بالغ بر ۱۵ هزار دالر امریکایی می‌شود و این جدا از پول‌ها و امکانات پنهانی است که ملا عبدالغنی برادر دریافت می‌کند. در سند آمده که این رفتار اعضای طالبان خلاف سیاستی است که این گروه در قبال جنگجویانش گرفته و به رغم سردی هوا از آنان خواسته که در سنگرهای شان بمانند و برای دیدار با خانواده‌های شان به کویته و مناطق دیگر پاکستان بر نگردند.
سفر پنهانی رییس آی اس آی به دوحه:


در بخشی از این سند درج شده که رییس آی اس آی به طور پنهانی به دوحه سفر نموده و با هیئت طالبان تماس گرفته است. گفته شده که قبلاً ملا شهاب دلاور از سوی هیئت طالبان برای ارتباط با آی اس آی موظف شده بود، ولی به تازگی ملا نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در دوحه برای ارتباط با آی اس آی به این سازمان معرفی شده است.
در سند گفته شده که فیض حمد رییس آی اس آی در ملاقات خصوصی به ملا نعیم وردک گفته که هیئت مذاکراتی و اعضای دفتر قطر نباید از ملا هبت‌الله دستور بگیرند، بلکه باید تمام دستور و احکام را از ملا یعقوب دریابند.
ملاقات‌های پنهانی هیئت طالبان
در بخشی دیگر از سند به ملاقات‌های پنهانی اعضای طالبان در قطر با منابع مختلف پرداخته شده است. بر بنیاد این سند، اعضای مذاکره کننده دولت و طالبان در هوتل شرایتون اقامت دارند و اجازه ندارند که از هوتل خارج شوند، با کسی ملاقات داشته باشند و کسی را بپذیرند. ولی اعضای هیئت طالبان شبانه و با لباس مبدل از هوتل خارج می‌شوند و با مراجع و منابع مختلف به صورت پنهانی دیدار می‌کنند. در این سند تاکید شده که تنها کسی که از اعضای تیم مذاکراتی طالبان شبانه از هوتل خارج نمی‌شود و باکسی دیدار نمی‌داشته باشد، ملا عبدالحکیم رییس هیئت این گروه است.
اختلافات میان اعضای هیئت طالبان در دوحه در پیوند به حملات هلمند:
سند حکایت می‌کند که یک تعداد اعضای هیئت طالبان در دوحه از جمله ملا عبدالحکیم از آغاز حملات در هلمند ناخشنود بوده و به این باور هستند که این حملات در مذاکرات علیه آنان تمام خواهد شد. مسئله فرار مردم از ساحات تحت کنترول طالبان و پناه بردن به ساحات دولت، حضور پاکستانی‌ها در جبهات طالبان و برآمدن عکس و فلم آنان در رسانه‌ها نشان دهنده عدم حمایت مردم از این گروه است. ملا عبدالحکیم نیز از این که در این مورد ملا یعقوب با وی مشوره نکرده است، شدیداً ناراض است.

این موارد نشان می‌دهد که هیئت طالبان در دوحه و رهبری این گروه در پاکستان شدیداً زیر فشار پاکستان بوده و به نظر می‌رسد که آی اس آی در پی طراحی روند صلح و مذاکرات به صورتی است که منافع پاکستان صد در صد تامین شود. بر بنیاد این سند، ارتش پاکستان تلاش دارد تا ملا هبت‌الله را از دور خارج ساخته و به جای او ملا یعقوب پسر ملا عمر رهبر اسبق گروه طالبان را مطرح بسازد. همچنان چد دستگی در تیم مذاکراتی طالبان نشان می‌دهد که این گروه یک سازمان یک پارچه نه که یک گروه نا متجانس است که زیر فشار آی اس آی ظاهراً متحد شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا