آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهمسیاست

افتتاح سه پروژه مشترک افغانستان-ترکمنستان:

رییس جمهورغنی: افغانستان-ترکمنستان روابط دیرینۀ موفق داشته است/ ادامۀ خشونت‌ها به ضرر مردم است

رییس جمهور اشرف غنی در مراسم افتتاح سه پروژه مشترک (راه آهن آقینه-اندخوی، پروژه برق ترکمنستان-شبرغان و پروژۀ فایبرنوری) میان افغانستان و ترکمنستان بر گسترش همکاری‌‌های منطقه‌ای پافشاری کرد و گفت تداوم خشونت‌ها به ضرر مردم افغانستان است.

خط آهن
به گزارش خبرگزاری دید، سه پروژه مشترک اقتصادی میان افغانستان و ترکمنستان طی مراسم باشکوه امروز پنجشنبه(۲۵ جدی) با سخنرانی رهبران دو کشور به طور رسمی افتتاح شد.
رییس جمهور غنی با اشاره به همکاری‌ها و روابط افغانستان-ترکمنستان گفت: «همکاری‌های منقطه‌ای ما با کشور ترکمنستان نهایت مهم است، از این لحاظ افغانستان با ترکمنستان به شکل سه جانبه (افغانستان-ترکمنستان-امریکا)، (افغانستان-ترکمنستان-ایران و (افغانستان-ترکمنستان-آذربایجان) همکاری دارد».

خط آهن
وی با بیان اینکه روابط دیرینه افغانستان و ترکمنستان در طول تاریخ موفقیت‌آمیز بوده است، افزود که بهره‌برداری و ادامۀ کار پروژه‌های مهم اقتصادی و زیربنایی، از جمله افتتاح خط آهن هرات-خواف، اهمیت موقعیت افغانستان را به عنوان چهارراه اتصال آسیای مرکزی با جنوب، شرق و غرب آسیا ثابت می‌کند.
اشرف غنی: «مردم شریف افغانستان در آینده نه چندان دور، شاهد افتتاح پروژه‌های دیگر که افغانستان را به چارراه منطقه تبدیل می‌کند، نیز خواهند بود. تکمیل کار ساخت لین ۵۰۰ کیلوولت از آقینه الی شبرغان و لین ۲۲۰ کیلوولت از شبرغان الی مزارشریف، گام مهمی برای توسعۀ مناسبات اقتصادی و وصل شدن دو کشور است».

رییس جمهور غنی
روند صلح
رییس جمهور غنی در رابطه به روند صلح گفت که ترکمنستان خواهان ایفای نقش کافی در روند صلح است و از سال ۲۰۱۳ بدینسو خواستار میزبانی از یک دور مذاکرات میان‌افغانی شده است.
وی نقش علمای ترکمنستان را در روند صلح تأثیر گذار خواند و بیان داشت: «امیدواریم نشست علمای این کشور روند صلح ما را بیش از پیش تقویت کند».
اشرف غنی بار دیگر خطاب به طالبان گفت: «ملت ما بالای صلح اجماع کرده است و تداوم خشونت به ضرر مردم است. خشونت را متوقف کنید و آتش‌بس را بپذیرید».

افغانستان-ترکمنستان

افغانستان-ترکمنستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا