آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رییس جمهور غنی از نشست مسکو ماهی می‌گیرد

اکنون حرف اساسی این است که شخص رییس‏ جمهور غنی تصمیم گرفته مزد نشست مسکو را بگیرد. نشستی که سخت با برگزاری آن مخالف بود.

نشست مسکو در اوج مخالفت ریاست جمهوری برگزار شد. نشست دو روزه مسکو چند روز پیش رسماً پایان یافت. در نشست مسکو احزاب سیاسی بانماینده‏گان گروه طالبان دور یک میز نشستن و روی پایان جنگ در افغانستان رایزنی کردند.
مذاکرات مسسکو میان احزاب سیاسی و نمایند‏گان گروه طالبان می‏تواند نخستین دور از گفت‏و‏گو‏های بین‏الافغانی در پروسه صلح باشد. رهبری حکومت وحدت ملی در یک سال اخیر پیوسته روی انجام مذاکرات بین‏الافغانی تاکید کرده است.
ولی گروه طالبان تاکنون حاضر نشده است با حکومت کنونی داخل دیالوگ شود.
رییس جمهور غنی در مورد برگزاری نشست مسکو نیز گفته بود که احزاب سیاسی صلاحیت اجرایی ندارند. داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت گفته بود که دیدار احزاب سیاسی با نمایندگان طالبان در مسکو این گروه را لجوج‌تر می‏سازد.
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته بود که یک اقلیت کوچک نمی‏تواند در روند صلح از افغانستان نمایند‏گی کند.
در واقع حلقه نزدیک به رییس جمهور غنی در پیوند به برگزاری نشست مسکو می‏گفتند که حضور احزاب سیاسی در این نشست به اتوریته نهاد حکومت و دولت آسیب می‏زند.
فراتر از این حرف‏ها، حکومت افغانستان علیه نشست مسکو به سازمان ملل متحد شکایت کرد. وزارت خارجه کشور رسماً این موضوع را رسانه‏ای کرده است.
احزاب سیاسی با نشریک قطع‌نامه چند ماده‏ای تاکید کردند که در اجلاس مسکو توافقاتی با نمایندگان طالبان انجام شده است.
عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و از شرکت کنندگان نشست مسکو گفت که اجلاس روسیه نقطه عطف در تاریخ افغانستان است.
نمایند‏گان طالبان نیز از برگزاری نشست مسکو اعلام رضایت کردند. طالبان با رهبران جریان‏های سیاسی به گونه مشترک قطع‌نامه صادر کردند.
طالبان در نشست مسکو به طور عمده سه مطالبه داشتند.
۱-خروج نیرو‏های خارجی از خاک افغانستان
۲- تعدیل قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان
۳- ایجاد یک دفتر سیاسی برای این گروه در کابل
روز گذشته رییس جمهور غنی به همراه یک تیم دولتی به ولایت ننگرهار رفت. در دیدار با مردم این ولایت گفت که حاضر است برای گروه طالبان در کابل یک دفتر بدهد و همچنان تاکید کرد همسایه‏های افغانستان از مغز و تدبیر وی می‏ترسند.
البته این مورد هم نیاز به ذکر است که سفر‏های اخیر رییس جمهور غنی به ولایات از جانب مخالفان سیاسی او، سفر‏های کمپاینی و انتخاباتی تعریف می‏شود.
رییس جمهور غنی متهم است در روند صلح طفره روی کرده و درعین حال از این بحث استفاده انتخاباتی می‏کند، به نوعی از نیت هسایگان افغانستان انتفاد کرد.
آقای غنی در چند روز گذشته همانند یک سال اخیر همواره در صحبت‏هایش در مورد صلح و جنگ کشور ابراز نظر کرده است. به طور نمونه او گفته است که مذاکرات پشت در‏های بسته به تامین صلح منجر نمی‏شود.
این در حالی است که ایران و پاکستان به حمایت از گروه طالبان در افغانستان متهم هستند.
اکنون حرف اساسی این است که شخص رییس‏ جمهور غنی تصمیم گرفته مزد نشست مسکو را بگیرد. نشستی که سخت با گزاری آن مخالف بود.
به باور نویسنده، رییس جمهور به طور روشن و فرصت‌طلبانه از محتوای نشست روسیه استفاده می‏کند.
رهبران احزاب سیاسی و سخنگویان آنان اعلام کردند که ننایج نشست مسکو با مردم شریک خواهد شد، ولی تا کنون این طور نشده است.
از طرفی، رییس جمهور غنی می‏خواهد بگوید که به گروه طالبان در پایتخت کشور دفتر می‏دهد؛ زیرا که صلاحیت اجرایی دارد و رییس جمهور کشور هست.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا