آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

رییس جمهور غنی با وزیر خارجه ترکیه در باره نشست استانبول رایزنی کرد

در حاشیه نشست قلب آسیا- روند استانبول، رییس جمهور غنی با مولود چاوش‌اغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار و در مورد نشست آتی ترکیه در خصوص صلح افغانستان رایزنی کرد.


به گزارش خبرگزاری دید و بر بنیاد اعلامیه ارگ ریاست ‌جمهوری که امروز سه‌شنبه(۱۰ حمل) صادر شده، دوطرف در این دیدار از افزایش خشونت در افغانستان ابراز نگرانی کرده و در مورد آمادگی‌ها برای برگزاری نشست ترکیه در زمینه روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.
قرار است نشست صلح استانبول در اواسط ماه می در ترکیه برگزار شود.
پیش از این، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی این نشست را برای صلح افغانستان تعیین‌کننده خوانده‌ بود.
نشست ترکیه به ابتکار امریکا برای صلح افغانستان برگزار می‌شود و بر بنیاد مفاد نامه بحث‌برانگیز آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه امریکا به اشرف‌غنی رییس جمهوری، در این نشست که با مدیریت سازمان ملل برگزار خواهد شد، باید توافق‌نامه صلح میان دولت افغانستان و طالبان امضا شود.
از سوی دیگر، انتظار می‌رود که امریکا در نشست استانبول، طرح خود برای آینده سیاسی افغانستان را ارائه کند؛ طرحی که تشکیل دولت انتقالی یکی از مفاد مهم آن است. این طرح با واکنش تند کابل مواجه شده و چهره‌های ارشد دولتی آن را «آمرانه» و «تحمیلی» خوانده و رد کرده‌اند.
گفته می‌شود دولت افغانستان در نظر دارد در برابر طرح امریکا، بسته پیشنهادی خود را ارائه کند که در آن به جای تشکیل دولت انتقالی، برگزاری انتخابات ظرف ۶ ماه با نظارت سازمان‌ملل پیشنهاد شده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا