آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

رویترز:

رییس جمهور غنی طرح برگزاری انتخابات زود هنگام را در نشست ترکیه مطرح می‌کند

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور طرحی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شش ماه آینده، به نشست استانبول که قرار است در ماه آینده میلادی برگزار شود، ارائه می‌کند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور طرحی را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شش ماه آینده، به نشست استانبول که قرار است در ماه آینده میلادی برگزار شود، ارائه می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، طبق گزارش خبرگزاری رویترز که به نقل از مقامات ارشد در دولت افغانستان تهیه شده است، این پیشنهاد در تضاد با طرحی قرار دارد که از سوی فرستاده امریکا در امور صلح افغانستان، برای تشکیل دولت انتقالی صلح پیش‌کش شده است.
رویترز در این گزارش به نقل از مقامات در دولت افغانستان نوشته است که غنی طرح خود را در نشست بین‌المللی در ترکیه در ماه آینده ارائه خواهد کرد که به معنای رد طرح واشنگتن برای تعویض «حکومت منتخب» او با «حکومت موقت» است.
یک مقام ارشد حکومتی به رویترز گفته است که پیشنهاد کابل در نشست استانبول این خواهد بود که در صورت پذیرش آتش‌بس از سوی طالبان، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شود.
یک مقام دیگر در دولت افغانستان نیز به رویترز گفته است که رییس جمهور هرگز حاضر به کنار رفتن نیست و دولت آینده باید از طریق روند دمکراتیک تشکیل شود؛ نه معامله سیاسی.
رویترز هم‌چنان به نقل از یک مقام سومی گزارش داده است که طرح پیشنهادی غنی شامل برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالی است. این مقام حکومتی زمان برگزاری انتخابات را مشخص نکرده است، اما گفته است که این طرح با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نیز در میان گذاشته شده است.
مقام‌های دولتی افغانستان هم‌چنان به رویترز گفته‌اند که به عنوان بخشی از طرح پیشنهادی رییس جمهور غنی، از سازمان ملل خواسته خواهد شد تا انتخابات را از نزدیک نظارت کند تا اطمینان همه طرف‌ها حاصل شود و نتیجه آن مورد پذیرش قرار بگیرد.
دولت افغانستان به صورت رسمی درباره این چیزی نگفته است.
امریکا طرحی را به حکومت، طالبان و سیاسیون سپرده است که در آن سناریوهای احتمالی برای ایجاد «دولت انتقالی صلح» پیش‌بینی شده است. این طرح از سوی کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی نیز بررسی شده است. پیش‌تر محمداشرف غنی و امرالله صالح با این طرح مخالفت کرده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا