آخرین اخبارافغانستانسیاست

تقابل در تاشکند؛

رییس جمهور غنی: ویرانی افغانستان در پاکستان جشن گرفته می‌شود/ خان: متهم کردن پاکستان منصفانه نیست

روز گذشته نشست تاشکند با سخنرانی رییس جمهور اشرف غنی و واکنش عمران به تقابل دو رهبر انجامید. رییس‌جمهور غنی گفت که سازمان‌ها و شبکه‌های حامی طالبان در پاکستان به ‌گونه‌ علنی ویرانی افغانستان را جشن می‌گیرند، اما نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که اتهام وارد کردن به پاکستان منصفانه نیست.


به گزارش خبرگزاری دید: رییس جمهور غنی این اظهارات را روز جمعه(۲۵سرطان) در کنفرانس بین‌المللی زیر عنوان «آسیای مرکزی و جنوبی: اتصال منطقه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها» در تاشکند، پایتخت ازبیکستان مطرح کرده است.
آقای غنی گفته است که خلاف تضمین‌های مکرر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و جنرالان آن کشور، شبکه‌ها و سازمان‌های حامی طالبان در پاکستان ویرانی دارایی‌ها و توانایی‌های مردم و حکومت افغانستان را علنی جشن می‌گیرند.
به‌ گفته‌ رییس جمهور غنی، مقام‌های پاکستانی در گذشته گفته بودند که تسلط طالبان بر افغانستان را به سودشان نمی‌دانند و از نفوذشان برای کشانیدن این گروه به میز مذاکره استفاده می‌کنند.
رییس‌ جمهور اشرف غنی از پاکستان به دلیل پشتیبانی آن ‌کشور از طالبان انتقاد کرده و گفته است که براساس معلومات استخباراتی، اخیراً حدود ۱۰ هزار جنگ‌جو از پاکستان و بخش‌های دیگر وارد افغانستان شده‌اند.
آقای غنی افزوده که طالبان روابط‌شان را با دیگر گروه‌های تروریستی قطع نکرده‌اند و خلاف اعلامیه‌های دفتر سیاسی‌شان، از طریق افزایش حملات به دنبال محاصره‌ اقتصادی شهرها هستند.
با این حال، او گفت که این وضعیت تا هر زمانی که ادامه یابد، آماده‌ رویارویی با طالبان و حامیان‌شان است تا طالبان متوجه شوند که تنها راه‌حل، توافق سیاسی است.


در واکنش به اظهارات رییس‌ جمهور غنی، عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان در این کنفرانس گفته است که ملامت کردن پاکستان به ‌دلیل جنگ افغانستان درحالی که اسلام‌آباد روند صلح افغانستان و مذاکرات بین‌الافغانی را تسهیل کرده است، عادلانه نیست.
خان گفته است که کشورش از راه‌حل سیاسی برای مسئله‌ افغانستان پشتیبانی می‌کند.
با این حال، رابطه کابل و اسلام‌آباد در ماه‌های اخیر همواره تنش‌آلود بوده است. دو ماه پیش حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور پاکستان را متهم کرد که با استفاده از گروه طالبان در پی گسترش خاکش در افغانستان است که با واکنش وزیر امور خارجه پاکستان همراه شد.
امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری نیز به تازگی گفته که ارتش پاکستان رسماً به افغانستان در باره عملیات برای آزاد سازی بندرگاه اسپین بولدک هشدار داده و گفته که در صورت آغاز عملیات، قوای هوایی آن کشور به سود طالبان وارد جنگ خواهد شد.
گفتنی است که در خلال این دو ماه، شیخ رشید احمد وزیر امور داخله پاکستان افشا کرد که زخمیان طالبان در خاک پاکستان مداوا می‌شوند، اجساد جنگجویان این گروه در آن کشور دفن می‌شوند و رهبران طالبان با خانواده‌های شان در شهرهای این کشور زندگی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا