آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

دوستم :

رییس جمهور نخواست با من جداگانه دیدار داشته باشد/ حکمتیار را دستگیر می‌کنم/ یک نفر را هم نکشته‌ام

مارشال عبدالرشید دوستم معاون پیشین رییس جمهور می‌گوید که امکانات داشته باشد با طالبان یک‌طرفه می‌کند، انفرادی رفتن رهبران به پاکستان به سود صلح نیست و این که حکمتیار یک ناسیونالیست است و باید بیست بار از مردم عذر بخواهد.

به گزارش خبرگزاری دید، مارشال دوستم معاون پیشین رییس جمهور، دوشنبه‌شب(۴حوت) گفت: تنها-تنها رفتن به پاکستان را ما به نفع صلح نمی‌بینیم. تجربه‌ای که ما داریم تنها تنها رفتن خوب نیست. حکمتیار صاحب که جایش است، می‌رود و می‌آید.

این موضوعات را مارشان دوستم در گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز بیان کرده است.

آقای دوستم در رابطه به روند صلح می‌گوید که آرزو دارد صلح بیاید، ولی اگر صلح نشد و جنگ ادامه یافت، آرام نخواهد نشست.

او افزود که مذاکرات صلح در دوحه متوقف است، زیرا طالبان میدان را رها کرده‌اند و در دوحه حضور ندارند.

مارشال دوستم افزود که به طالبان توصیه می‌کند با خود فکر کنند و دست از نابودی مردم و میهن بکشند، زیرا تجربه شخصی او نشان می‌دهد که جنگ به سود هیچ کس نیست.

کسب رتبه مارشالی

مارشال دوستم می‌گوید که مستحق دریافت رتبه مارشالی بوده و این مسئله برای طرفدارانش خوبی‌های زیادی داشته است.

دوستم: مارشالی ما برای طرفداران ما خوبی‌های خود را داشته است. البته برخی‌ها مخالف هم بودند ولی این حق مسلم ما بود.

دوستم اما به خاطر این که در هنگام تفویض رتبه مارشالی‌اش رییس جمهور یا معاونانش حضور نداشتند، و او نیز به ارگ یا وزارت دفاع دعوت نشد، از رییس جمهور غنی گلایه دارد.

مارشال دوستم: باید رییس جمهور ما را می‌خواست در ارگ یا حد اقل وزارت دفاع، این حرف مردم ما را هم خوش ساخت هم مایوس.

او در پاسخ به این پرسش که رتبه مارشالی برای او یک موضوع سیاسی بود تا استحقاق گفت: نی بعضی‌ها اینطور … این طور نبوده ببین همی چهل و دو چهل و سه سال جنگ. جنگیدن علیه لشکرهای بزرگ، در آزادی کشور نقش بازی می‌کند، چند بار زخمی می‌شود این عجیب است که چطور دوستم زنده مانده و چه رقم خوده از هر نوع توطئه و دسیسه از انتحاری گرفته تا توطئه‌های داخلی نجات داده.

او همچنان می‌گوید که خواسته با رییس جمهور غنی دیدار داشته باشد، ولی آقای غنی گفته که فقط با رهبران سیاسی می‌بیند، اما مارشال دوستم به دلیل داشتن سخنان جداگانه، نتوانسته به صورت خصوصی با رییس جمهور دیدار داشته باشد.

دوستم: باز ما گفتیم به کابل می‌رویم. اول رییس جمهور را ببینیم بعد از آن بیاییم در خانه و مردم دید و وادید داشته باشیم. باید یک قطعه تشریفات هم داشته باشیم چون ما مارشال افغانستان هستیم نه والی یا قوماندان قول اردو . رییس جمهور گفته بود که ما با جمعی از رهبران می‌بینیم ولی ما گپ‌های جداگانه داشتیم.

گلبدین حکمتیار را دستگیر می‌کنم

مارشال دوستم در رابطه به گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی گفت که حکمتیار صاحب یک دید نشنلستی داشته؛ زیرا فرماندهان حزب اسلامی در شمال همه از حکمتیار بریدند و نزد آقای دوستم آمده‌اند چون از تبار حکمتیار نبودند و حکمتیار نیز آنان را سرکوب می‌کرد.

معاون پیشین رییس جمهور اما در پیوند به اظهارات اخیر حکمتیار می‌گوید: مردم کابل و ارگ نگران نباشند. حکمتیار صاحب همین طور هوایی هوایی گپ‌ها گفتن خیلی وارد است که ما یک قوت هستیم و اینطور می‌توانیم که برای دوستان خود انعکاس بدهد که ما این کار ها را می‌توانیم. کدام حزب؟ وطنکی گفتیم که لاف و پتاق می‌زند. کجا توانایی دارد بسیاری همین سفید پوشان(افرادی که در همایش حکمتیار حضور داشتند) را ما از حزب نمی‌دانیم.

او با اشاره به تهدید‌های اخیر حکمتیار گفت: اگر همین کار را بکند، اولاً مردم کابل کم آزار ندیدند از دست حکمتیار. ما یک آدم قانونی هستیم و بدون قانون کاری کرده نمی‌توانیم. کسی که می‌خواهد نظام را تهدید کند آن را دستگیر می‌کنیم و به پنجه قانون می‌سپاریم. از مار آستین بد تر نیش می‌زند.

دوستم مدعی است، زمانی که حکمتیار در پاکستان بود پسر حکمتیار با دوستم در تماس می‌شده و می‌گفته که پدرش زیر نظر است و گپ زده نمی‌تواند.

دوستم: می‌گوید که در پاکستان نبودم، اووو توبه! کی باور کند که در پاکستان نبود. می‌گوید که ما اولین جنگ را  آغاز کردیم با امریکایی‌ها این خو قرار در پاکستان بود. بچه‌اش با ما گپ می‌زد می‌گفت حکمتیار صاحب گپ زده نمی‌تواند، می‌گفت که زیر کنترول است.

به باور جنرال دوستم، تهدیدهای اخیر حکمتیار علیه نظام افغانستان با گروه طالبان و آی اس آی پاکستان هماهنگ شده بود.

مارشال دوستم افزود که یک بار از جنگ‌های داخلی او معذرت خواسته، ولی حکمتیار باید ده – بیست دفعه معذرت بخواهد.

این رهبر سیاسی در مورد اتهاماتی که در پیوند به دشت لیلی و قندهار و مزار بر او وارد شده، گفت که این کارها مربوط به جنرال ملک می‌شود نه او.

او مدعی شد که حتا یک نفر را نیز به قتل نرسانده است.

این نظامی بلند رتبه تجربه معاونیتش را در حکومت وحدت ملی بد ارزیابی می‌کند و می‌گوید که به خواسته‌هایش توجه نشد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا رییس جمهور غنی مانع صلح است یا نه، می‌گوید که هنوز زود است که در این مورد قضاوت کنیم.

دوستم: ما زیاد وقت شده که تماس نداریم. ما تلاش کردیم که تماس بگیریم، ولی موفق نشدیم. به زمان نیاز است که ببینیم که اشرف غنی مانع صلح است یا نه. حالا که اشرف غنی می‌گوید صلح آمدنی است.

رهبر جنبش اسلامی تصریح کرد که طرفدار صلح است و آرزو دارد که صلح در کشور تامین شود، زیرا همه مردم از جنگ خسته‌اند و هرکس جنگ طلب و جنگجو باشد، مورد نفرت مردم واقع می‌شود.

او اما تاکید می‌کند که در صورت ادامه جنگ، در پهلوی اردو و پولیس نشسته و مشوره خواهد داد.

دوستم: اول خدا کند جنگ نشود، اگر جنگ شود خودت به عنوان یک جوان چی می‌کنی(پرسش از مصاحبه کننده). امکانات داشته باشیم یا نداشته باشیم در پهلوی اردو و پولیس نشسته یگان مشوره داده می‌توانیم. به خارجی نیاز نیست ما امکانات داشته باشیم با طالب یک طرفه می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا