آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

سازمان همکاری‌های اسلامی ادامه جنگ را در افغانستان «حرام» خواند

خبرگزاری دید: یوسف بن احمد العثیمین منشی عمومی سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) می‌گوید که دوام جنگ در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی مسلمان‌کُشی است.


وزارت ارشاد، حج و اوقاف کشور با نشر خبرنامه‌ای گفته است که منشی عمومی سازمان همکاری‌های اسلامی این موضوع را شام روز چهارشنبه ( ۱۹ جوزا) در دیدار با محمدقاسم حلیمی وزیر این وزارت در شهر جده عربستان سعودی مطرح کرده است.
به نقل از خبرنامه، او همچنین گفته است که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان هیچ بهانه‌ای برای ادامه جنگ توسط گروه طالبان در این کشور وجود ندارد.
یوسف بن احمد المعثیمین افزوده است که در مقابل دولت افغانستان موقف معتدل و سازگار را در قبال صلح و به ‌ویژه تأمین آتش‌بس فوری و تعیین زعامت از طریق تمثیل اراده‌ مردم اختیار کرده است. او گفته که این موقف دولت افغانستان مورد قبول کشورهای اسلامی است و سازمان همکاری‌های اسلامی هم از آن حمایت می‌کند.
وزیر ارشاد، حج و اوقاف کشور نیز گفته است که اگر گروه طالبان متعهد به صلح باشد، دولت افغانستان در زمینه‌ آشتی ملی و موفقیت روند صلح هیچ ممانعتی ندارد. به گفته‌ او، دولت افغانستان آماده‌ زمینه‌سازی برای مشارکت سیاسی تمامی جوانب مطابق به خواست و اراده‌ آزاد مردم این کشور است.
محمدقاسم حلیمی در بخشی از صحبت‌هایش همچنین جنگ جاری در افغانستان را از دیدگاه دین اسلام نامشروع خوانده و تأکید کرده است که مردم و دولت افغانستان از هیچ نوع قربانی برای رسیدن به صلح پایدار دریغ نمی‌کند.
او در ادامه افزوده است که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، هیچ گونه حجت برای ادامه‌ جنگ در افغانستان باقی نبوده و دوام جنگ فقط زمینه برادرکُشی و مسلمان‌کُشی را فراهم می‌سازد.
آقای حلیمی همچنین خواهان ادامه‌ همکاری سازمان همکاری‌های اسلامی برای موفقیت روند صلح شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا