آخرین اخبارجهانسیاست

سال گذشته میلادی نزدیک به دو هزار میلیارد دالر در جهان در بخش نظامی هزینه شده است

بنا بر گزارش انستیتوت بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، کشورهای جهان در سال گذشته میلادی ۱ هزار و ۹۸۱ میلیون دالر صرف هزینه‌های نظامی کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دید، «انستیتوت بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم( SIPRI)» با انتشار گزارشی اعلام کرد که هزینه نظامی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ و با وجود همه‌گیری ویروس کرونا به روند صعودی خود ادامه داده است.
بر پایه گزارش سیپری، افزایش ۲.۶ درصدی هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۰ در شرایطی بوده که تولید ناخالص داخلی جهان به دلیل تبعات شیوع بیماری کووید-۱۹ حدود ۴.۴ درصد کاهش یافته است. با این حال، هزینه‌های نظامی جهان بالاترین رشد سالانه خود را از سال ۲۰۰۹ تا کنون تجربه کرده است.
هزینه نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به ۷۷۸ میلیارد دالر رسیده است که ۴.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. امریکا به تنهایی ۳۹ درصد کل هزینه نظامی جهان را به خود اختصاص داده است.
چین نیز هزینه نظامی خود را در سال گذشته میلادی ۱.۹ درصد افزایش داده و به ۲۵۲ میلیارد دالر رسانده است. بدین ترتیب هزینه‌های نظامی چین برای بیست و ششمین سوال متوالی افزایش یافته و این کشور طولانی‌ترین دوره افزایش مستمر هزینه نظامی را در مقایسه با سایر کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. بودجه نظامی چین تنها طی دهه گذشته ۷۶ درصد رشد کرده است.
به گزارش یورو نیوز؛ گزارش سیپری همچنین نشان می‌دهد که تقریباً همه اعضای سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) مخارج نظامی خود را در سال ۲۰۲۰ افزایش داده‌اند. در نتیجه، ۱۲عضو ناتو ۲ درصد یا بیشتر از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های نظامی خود کرده‌اند. هزینه‌های نظامی در سراسر اروپا نیز طی سال گذشته میلادی ۴ درصد افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا