آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

سربازان استرالیایی در افغانستان دست به جنایت زده‌اند


گزارش یک روزنامه استرالیایی که روز جمعه منتشر شد، حاکی است که در بازجویی محرمانه وزارت دفاع آن کشور از نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان مشخص شده است که سربازان استرالیایی در افغانستان به «زندگی بشری بی‌اعتنایی کرده» و به صورت «غیر قانونی» از زور استفاده کرده‌اند.

به نقل از یورونیوز، استرالیا که متحد ثابت امریکا است از ۱۷ سال بدین سو در افغانستان نیروی نظامی دارد. در حال حاضر ۳۰۰ سرباز استرالیایی در افغانستان مستقرند.
دیوان بین المللی جزایی می‌گوید که در دوره ۱۷ ساله جنگ ایتلاف جهانی هزاران تن در افغانستان کشته شده و «دلایل موجهی در این رابطه وجود دارد» که همه طرف‌های این منازعه مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده‌اند.
روزنامه «سیدنی مارنینگ هرالد» گزارش داده است که «افراد داخلی نیروهای عملیاتی ویژه» پیش از این که یک بازجویی رسمی در سال ۲۰۱۶ آغاز شود، طی یک بازجویی محرمانه استفاده غیرقانونی از زور را تایید کرده‌اند.
این روزنامه استرالیایی در باره موارد خاص جنایات جنگی یا کشتار چیزی ننوشته؛ اما از گزارش بازجویان نقل کرده که به «استفاده غیر قانونی و بدون مجوز خشونت در عملیات» و به «نادیده گیری زندگی بشری و کرامت انسانی» از سوی نیروهای ویژه اشاره کرده است.
در گزارش این روزنامه به نقل از یکی از افراد داخلی نیروهای ویژه نوشته شده است: «من می دانم که در طول ۱۵ سال گذشته اتفاقات وحشتناکی افتاده است. در کابل برخی رویدادهای ننگ‌آور رخ داده است.»
پیشتر پایگاه خبررسانی استرالیا (ای بی سی) راجع به اتهام قتل یک پسر افغانستانی توسط نیروهای ویژه استرالیایی و تلاش برای پنهان کردن آن گزارش داده بود.
 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا