آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

سرنوشت «برجام» چه خواهد بود؟

به نظر می‌رسد اشاره آقای روحانی به تامین منافع ایران در برجام توسط غیرامریکا متوجه اتحادیه اروپا و به خصوص سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان باشد که شرکای غربی توافق برجام هستند و اعلام کردند در صورت خارج شدند امریکا از برجام، آن‌ها در این توافق حضور خواهند داشت.


قرار است دونالد ترامپ رییس‏ جمهور امریکا، تصمیم‏اش را در خصوص توافق «برجام» بگیرد و اعلام کند. ترامپ وقتی در انتخابات ریاست‏جمهوری سال ۲۰۱۶ به کاخ سفید راه یافت، خیلی فوری نسبت به توفق «برجام» واکنش نشان داد و آن را بزرگترین اشتباه واشنگتن عنوان کرد. طی ماه‏های اخیر رییس‏ جمهور امریکا ودیگر مقامات ارشد این کشور همواره از عدم پای‌بندی ایران به توافق شکایت داشتند. اما در این طرف ایران نیز از عملکرد ایالات متحده امریکا شاکی است.
دونالد ترامپ روز گذشته در توییتی گفته است که تصمیم خود را درباره توافق اتومی با ایران، روز سه شنبه اعلام خواهد کرد. توافق اتومی قدرت‌ها با ایران برای مهار بخش‌های حساس برنامه اتومی این کشور در قبال تعلیق تحریم‌های مربوط به برنامه اتومی در سال ۲۰۱۵ امضا شد.
دونالد ترامپ که همواره با تحقیر درباره این توافق حرف زده، براساس یک مصوبه کنگره باید هر سه ماه یک بار پای‌بندی ایران را به برجام تایید و در مورد تمدید تعلیق تحریم‌ها تصمیم بگیرد که نوبت بعدی آن روز ۱۲ مه است.
روحانی احتمال باقی ماندن ایران را در برجام در صورت خروج امریکا مطرح کرد.
حسن روحانی رییس جمهور ایران روز گذشته گفته: اگر اهداف ما از برجام بدون امریکا محقق شود، چه بهتر
در حالی که پنج روز تا پایان مهلت رییس جمهور امریکا برای تمدید لغو تحریم‌های ایران باقی مانده است، حسن روحانی رییس جمهور ایران می گوید امکان دارد کشورش در صورت خروج امریکا از برجام در این توافق باقی بماند.
آقای روحانی که به تازه‏گی به استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران سفر کرده گفت:« یا آنچه در برجام می‌خواهیم، توسط غیر امریکا تامین می‌شود یا اگر ببینیم آنچه مورد نظر ما در برجام است، تامین نشده راه و برنامه خود را خواهیم داشت».
به نظر می‌رسد اشاره آقای روحانی به تامین منافع ایران در برجام توسط غیرامریکا متوجه اتحادیه اروپا و به خصوص سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان باشد که شرکای غربی توافق برجام هستند و اعلام کردند در صورت خارج شدند امریکا از برجام، آن‌ها در این توافق حضور خواهند داشت.
براساس گزارش‏ها، به فاصله کوتاهی پس از سخنرانی رییس جمهور ایران و ارسال نشانه‌هایی مثبت از احتمال باقی ماندن ایران در برجام حتی در صورت خروج امریکا، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که کشورش همراه بریتانیا و آلمان، منافع ایران را در برجام بدون توجه به تصمیم دونالد ترامپ حفظ خواهد کرد.
دیروز نیز سر کیم داروک سفیر بریتانیا در واشنگتن گفته بود که سه کشور اروپایی باقی ماندن در برجام را در صورت خروج امریکا در دست بررسی دارند.
در هفته‌های اخیر، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با سفر به امریکا و دیدار با دونالد ترامپ، این کشور را تشویق به ماندن در توافق اتومی با ایران کرده‌اند.
بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا هم در حال حاضر با همین هدف در واشنگتتن به سر می‌برد و سعی دارد امریکا را به ماندن در توافق برجام ترغیب کند.
فرانسه و آلمان به توافق هسته‌ای ایران پابند می‌مانند
وزیران خارجه فرانسه و آلمان گفته‌اند که بدون در نظر داشت تصمیم ایالات متحده در پیوند با توافق هسته‌ای با ایران، پاریس و برلین به این توافق پابند می‌مانند.
هر چند کشور‏های اروپایی و اتحادیه اروپا تلاش دارند که ایالات متحده امریکا توافق برجام را حفظ کند، اما در این میان اسرائیل از جدی‌ترین رقیبان تهران، ظرف یک ماه اخیر کوشیده است که ذهنیت کاخ سفید را نسبت به حفظ برجام تغییر بدهد و در تازه‌ترین مورد نخست‌وزیر این کشور مدعی شده و گفته است اسنادی در اخیتار دارد که حکایت از عدم صداقت ایران به توافق برجام دارد.
با این همه، دونالد ترمپ، توافق هسته‌ای ایران را با قدرت‌های غربی ناقص توصیف کرده و تهدید کرده است که واشنگتن از این معامله پا برون خواهد نهاد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا