آخرین اخبارافغانستانسیاستفرهنگ عامه

سرور دانش خارجی حساب کردن زبان فارسی را اشتباه خواند

معاون دوم رییس جمهور در روز جهانی احصائیه در کابل تاکید کرد که خارجی خواندن زبان فارسی و هر زبان رایج در کشور اشتباه است.

به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور که امروز (سه‌شنبه، ۲۹ میزان) در محفل تجلیل از روز جهانی احصاییه در کابل صحبت می‌کرد،‌ گفت که زبان‌های رسمی و رایج در افغانستان گستره‌ای فراتر از افغانستان را شامل می‌شود که دلالت بر توانمندی و گستردگی این زبان‌ها دارد.
دانش در این محفل از اداره ملی احصائیه و معلومات کشور خواست که با مسایل هویتی شهروندان با دقت و بی‌طرفی کامل و غیرسیاسی برخورد نموده و از هر نوع سهل‌انگاری که باعث سوءتفاهم می‌شود، خودداری کند.
معاون دوم رییس ‌جمهور تأکید کرد که دولت افغانستان افتخار دارد که زمینه‌ کثرت‌گرایی سیاسی و فرهنگی را فراهم کرده است و از آن با تمام توان حمایت می‌کند.
او همچنان علاوه کرده است که در قانون اساسی افغانستان در کنار حفظ هویت کلان ملی شهروندان، تلاش شده است که تنوع قومی، زبانی، فرهنگی و هویتی تمام ساکنان این کشور به رسمیت شناخته شود و از آن حمایت شود.
دانش در عین حال تأکید کرده است که اداره ملی احصاییه و معلومات باید کاملاً مستقل و بی‌طرف باشد و در هیچ موضوعی زیر فشار سیاسی قرار نگیرد.
پیشتر درج زبان فارسی در گزینه‌ زبان‌های خارجی در سیستم شناس‌نامه‌ الکترونیک اداره ملی احصائیه و معلومات اعتراض شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا