آخرین اخبارافغانستانسیاست

سفیر پاکستان به رسمیت شناختن طا-لبان را وابسته به تصمیم جامعه جهانی خواند

خبرگزاری دید: سفیر پاکستان در کابل می‌گوید که به رسمیت شناسی دولت طا-لبان در افغانستان وابسته به تصمیم مشترک جامعه جهانی است.

منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل تاکید کرد که حکومت طا-لبان را نمی‌توان به رسمیت شناخت مگر اینکه جامعه جهانی در این باره تصمیم بگیرد.
منصور احمد خان گفت: «موضوع به رسمیت شناختن طا-لبان همیشه مورد بحث همسایه‌های این کشور بوده، ولی تا زمانی که با جامعه جهانی در این مورد هماهنگی نباشد هیچ کشوری نمی‌تواند آن را به رسمیت بشناسد».
منصور احمد خان در گفت‌وگو با تاس اظهار داشت که برای پایان دادن به بی‌ثباتی در افغانستان که از ۴۵ سال پیش ادامه دارد، باید بازیگران سیاسی افغانستان و منطقه و همچنین جوامع بین‌المللی با یکدیگر همکاری کنند.
وی افزود که این تلاش‌ها باید با گفت‌وگو میان نیروهای سیاسی در افغانستان همراه باشد. اما بدون چنین گفت‌وگوهایی، دستیابی به صلح پایدار، حکومت و چارچوب سیاسی فراگیر که تضمین کننده حقوق بشر از جمله حقوق زنان و حق کار و تحصیل باشد غیرممکن است.
سفیر پاکستان که به عقیده برخی نقش نایب‌السلطنه انگلیس را دارد، مداخله پاکستان در امور افغانستان را بی‌اساس خواند و گفت که اگر ثبات در افغانستان نباشد، پاکستان متضرر می‌شود.
وی گفت: «اگر ثبات پایدار در افغانستان وجود داشته باشد، به نفع پاکستان است. من فکر می‌کنم که این ادعا که ما در امور داخلی افغانستان دخالت می‌کنیم، پوچ است».
به گفته برخی منتقدین، پاکستان مشتاق است در افغانستان دولتی باشد که جامعه جهانی آن را به رسمیت نشناسد، و آنها برای مشکلات خود (افغانستان) به اسلام‌آباد روی بیاورند و امتیاز بدهند. به رسمیت نشناختن دولت افغانستان موجودیت افغانستان را به عنوان یک کشور زیر سوال می‌برد و راه را برای پاکستان هموار می‌کند تا افغانستان را به آژانسی مانند مناطق قبیله‌ای خود تبدیل کند و به تدریج شناسنامه‌های خود را توزیع کند و مردمی خود را خوش بخت بدانند که هویت پاکستانی دریافت کرده باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا