آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

سه مقام بلندپایه عراقی مامور کاهش تنش میان امریکا و ایران شده است

برخی‌ رسانه‌های عربی زبان گزارش داده‌اند که سه مقام بلندپایه عراقی مامور کاهش تنش میان ایران و امریکا شده‌اند. یک روزنامه عربی گفته، نخست وزیر عراق به وزیر خارجه، رییس سرویس اطلاعاتی و مشاور امنیت ملی آن کشور دستور داده است که برای کاهش تنش میان ایران و امریکا رایزنی کنند.
اخیراً، پس از آن که ایالات متحده امریکا سپاه پاسداران ایران را جزو سازمان‌های تروریستی قلمداد کرد، تنش میان واشنگتن و تهران به بالا ترین حد در چند سال اخیر رسیده است.
عراق یکی از کشورهایی است که از آغاز این اقدامات امریکا اعلام کرده که حاضر است بین تهران و واشنگتن میاجی‌گری کند تا مانع از بروز هر گونه درگیری در منطقه شود.
روزنامه«العربی الجدید» – نزدیک به قطر- به نقل از دو مسئول عراقی که یکی از آنان نزدیک به «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر آن کشور توصیف شده است، گزارش داد که «سه مسئول در بغداد تحرکات گسترده‌ای برای ایجاد کانال‌های ارتباطی بین واشنگتن و تهران آغاز کرده‌اند».
یکی از این دو مسئول، احتمال داده که بازگشایی سفارت عمان در عراق – دقیقاً در این برهه – با تلاش برای یکسان‌سازی تلاش‌ها بین مسقط و بغداد «به منظور دور کردن سایه جنگ و کاهش میزان خطرناک‌ترین تنش در منطقه از زمان حمله امریکا و انگلیس به عراق در سال ۲۰۰۳» ارتباط نزدیکی داشته باشد.
عمان یکشنبه گذشته اعلام کرد که سفارت خود را در بغداد بازگشایی کرده است. سفارت عمان در عراق سال ۱۹۹۰ و در پی حمله بغداد به کویت بسته شده بود.
این مسئول نزدیک به عبدالمهدی به العربی الجدید گفت که وی به سه مسئول در دولت خود دستور داده است که با میانجیگری، تنش بین ایران و امریکا را متوقف کنند؛ چرا که این تنش «تأثیر مستقیمی از نظر امنیتی بر کشور (عراق) دارد.»
وی «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه، «مصطفى الکاظمی» رییس سرویس اطلاعات و «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی و رییس سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) را سه نفری دانست که عبدالمهدی مأمور این میانجیگری کرده است.
این مسئول ادامه داد:«امریکایی‌ها و ایرانی‌ها فهمیده‌اند که عراق در حال حاضر مایل است حلقه ارتباطی بین آنان باشد تا دیدگاه‌ها نزدیک شده و مانع از رسیدن پیام‌های اشتباه به هر یک از دو طرف شود؛ به ویژه این که طرف سومی وجود دارد که می‌کوشد منطقه را به سمت جنگ سوق دهد.»
وی با بیان این مطلب افزود: «در این خصوص، عملاً با مسئولان آمریکا و ایران تماس برقرار شده است. نشست‌هایی نیز با سفرای کشورهای غربی و اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه برگزار شد تا از اقدمات جدید عراقی‌ها اطلاع پیدا کنند.»
این مسئول همچنین تأکید کرد که «ایران از مسئله میانجی‌گری عراق برای حل مشکل خود با امریکا استقبال کرده و بر این باور است که هیچ همسایه‌ای مطمئن‌تر از آن پیدا نمی‌کند… و سفر ناگهانی مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا به بغداد در هفته گذشته، باب میانجی‌گری عراق را باز کرده است.»

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا