آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

سیر صعودی دالر و نگرانی شهروندان از افزایش بهای مواد خوراکی

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید
به دنبال بلند رفتن بهای دالر در برابر افغانی و فرا رسیدن سرمای زمستان، افزایش بی پیشینه بهای مواد خوراکی و سوخت در بازارهای کابل، نگرانی شهروندان را برانگیخته است. قیمت دالر در کمتر از یک ماه تا ۲۵ افغانی صعود کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید: به دنبال سقوط کشور به دست طا-لبان، ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی به ویژه دالر به صورت بی سابقه سقوط کرد و مستقیماً روی قدرت خرید مردم اثر منفی گذاشت.
یک دالر که در آخرین روزهای سقوط دولت پیشین میان ۷۷ تا ۸۰ افغانی مبادله می‌شد، اکنون در کمترین حد به ۱۱۰ افغانی رسیده است که در بیست سال گذشته هرگز سابقه نداشت.

باشندگان و دکانداران کابلی نیز از این وضعیت آشفته شده و نسبت به بلند رفتن بهای مواد خوراکی و فرارسیدن فصل زمستان ابراز نگرانی می‌کنند.
محمد ناصر که در کابل نانوایی دارد به خبرگزاری دید گفت که قیمت آرد و روغن در بازار کابل دو برابر و از دیروز به این سو پختن نان طاقه‌ای در سراسر کابل تعطیل شده است.
او می‌گوید که پیش از این یک بوری آرد میان ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ افغانی خرید و فروش می‌شد، اکنون به ۳۲۰۰ افغانی رسیده است.
محمد ناصر همچنان گفت پیش از سقوط کابل به دست طا-لبان وی یک بالون گاز را دو هزار افغانی خریداری می‌کرد در حالی که بعد از فروپاشی دولت پیشین به ۴۲۰۰ افغانی رسیده است.

غلام نبی یکی دیگر از باشندگان کابل به خبرگزاری دید گفت: با افزایش نرخ مواد خوراکی مردم دیگر توان خریدن مواد اولیه را هم ندارند زیرا بسیاری از شهروندان بیکار هستند و کارگری می‌کنند در حالی که مواد خوراکی دو برابر شده است.
وی گفت که بعد از بلند رفتن قیمت‌ها در بازار مشتریان وی کاهش یافته و روزانه خیلی کم برای خرید به دکان وی مراجعه می‌کنند. او که دکان خوراکی فروشی دارد می‌گوید که هیچ موادی در بازار نرخ ثابت ندارد و هرکس طبق خواست شخصی قیمت وضع می‌کند و نظم بازار را برهم می‌زند.
در همین حال، با افزایش قیمت‌ها در بازار شماری از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی کمپاین کاهش قیمت‌ها را راه اندازی کرده و خواستار پایین آمدن نرخ‌ مواد خوراکی در کشور شده‌اند.

نوروز علی یکی دیگر از دکانداران کابل گفت که اگر قیمت‌ها کاهش پیدا نکند وی دیگر توانایی خریدن مواد خوراکی را برای فروش ندارد.
هرچند سازمان ملل متحد و کشورهای مختلف تاکید کرده‌اند که برای جلوگیری از فاجعه بشری در زمستان پیش با مردم افغانستان کمک می‌کنند، ولی کمک‌ها تاکنون محسوس نبوده و نتوانسته از نوسانات در بازار ارز جلوگیری کند.
با این حال، بهای مواد سوخت نیز همانند مواد اولیه افزایش یافته است. یک کیلوگرام گاز که در چند هفته قبل بین ۷۰ تا ۷۵ افغانی بود، اکنون بالا ۹۰ افغانی به فروش می‌رسد. به هر لیتر تیل پطرول از ۸۰ افغانی به ۱۰۰ افغانی رسیده و بهای زغال سنگ نیز هر خروار به ۸۰۰۰ افغانی افزایش یافته است.
با این وصف، بانک مرکزی کشور در خبرنامه‌ای از تلاش برای جلوگیری از نوسانات ارزی و کنترول قیمت مواد خبر داده و می‌گوید که در این زمینه برنامه‌هایی روی دست دارد. این بانک تاکنون در دو مرحله دالر به بازار تزریق کرده، اما نتوانسته جلو افت ارزش پول ملی را در برابر دالر بگیرد.
گفتنی است که به باور کارشناسان، اگر بهای دالر تثبیت نشود، احتکار و خودسری در قیمت گذاری‌ها کنترول نگردد و بانک‌ها پول مردم را برنگردانند، فاجعه انسانی مهار ناپذیر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا