آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

عضو تیم مذاکره‌کننده:

شاید شکست مذاکرات را اعلام کنیم، اما هرگز برگشت«امارت اسلامی» را اعلام نخواهیم کرد

یک عضو تیم مذاکره‌کننده دولت می‎گوید اگر با طالبان روی برقراری صلح در افغانستان توافق کردیم، این توافق باید ضمانت جهانی را باخود داشته باشد.


به گزارش خبرگزاری دید، این موضوع را غلام فاروق مجروح عضو تیم مذاکره‌کننده دولت، امروز شنبه(۱۳ جدی) در برنامه‌ای که زیر نام «گفتمان صلح» در کابل برگزار شده بود، مطرح کرد.
این عضو مذاکره کننده دولت، اسلامیت و جمهوریت را خط قرمز هیئت مذاکره‌کننده خوانده و بیان داشت: برای ما اسلامیت و هم جمهوریت مهم و خط قرمز ما است؛ یعنی هم شرعیت و هم خواست جمعی مردم برای ما مهم است.
او اطمیان داد که «نظام امارت اسلامی» در افغانستان برگشتنی نیست: امارت اسلامی به هیچ قیمتی در افغانستان برگشتنی نیست، شاید بیاییم بگویم مذاکرات نتیجه نداد ولی هیچ وقت نمی‌آییم که بگوییم ما امارت را قبول کردیم.
به باور مجروح تیم مذاکره‌کننده تصمیم‌گیرنده نیست: تصمیم روی سرنوشت بیش از ۳۰ میلیون انسان محدود به چند نفر نیست، ما تصمیم‌گیرنده نیستیم، ما مذاکره‌کننده هستیم.


او که نماینده مردم هرات در مجلس نیز است می‌گوید: من به عنوان نماینده مردم هرات، نماینده آتش گرفتن تاکستان‌های شمالی نیز هستم و از آدرس مردم شمالی در گفت‌وگوهای صلح دادخواهی خواهم کرد.
این عضو مذاکره‌کننده علاوه کرد که «در گفت‌وگوهای صلح با طالبان به هیچ صورتی با سرنوشت فرزند، مادر، خواهر و همسر خود بازی نخواهیم کرد».

مجروح در باره تشدید خشونت‌ها از سوی گروه طالبان گفت: یکی از راه‌های رسیدن به صلح جنگ است، طالبان می‌خواهند با تشدید خشونت‌ها در مذاکرات صلح امتیاز بگیرند، سلاح طالب سرمایه طالب است.
او در باره پالیسی نماینده امریکا در گفت‌وگوهای صلح افغانستان توضیح داد: هیچ خارجی مطابق منفعت ملی ما کار نمی‌کند، به آنان منفعت دولت شان مهم است. او در این مورد افزود: خرد و درشت طالب را آن‌ها (امریکایی‌ها) می‌شناسند و می‌دانند که طالب در کجا و با چه سلاحی می‌جنگد.
این عضو مذاکره‌کننده علاوه کرد: برای طالبان گفتیم، اگر شما فکر می‌کنید که همان مردم ۲۵ سال پیش در افغانستان هنوز هم حضور دارند و بروید با شلاق بزنیدشان، اشتباه می‌کنید، افغانستان امروز دارای یک نسل متمدن و روشن است که فکر و ایدئولوژی شما را قبول ندارد.


او همچنان خاطرنشان کرد: جدی‌ترین و اولویت‌ترین بحث ما در مذاکرات صلح ختم جنگ در افغانستان است.
همچنان در این برنامه محمد ناطقی عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده دولت حضور داشت. او گفت: جمهوری اسلامی افغانستان، مجموعه‌ای از واقعیت‌ها، افکار و یک ساختار یا منظومه است، ما مدافع همین مجموعه و ساختار هستیم.

او بیان داشت: ما در مذاکرات صلح افغانستان با دو طرز حکومت‌داری مواجه استیم، یکی مجموعه‌ای از واقعیت‌های افغانستان امروز که ما آن را زیرمجموعه جمهوریت تعریف می‌کنیم و دیگری طرز حکومت‌داری طالبان است که ما هنوز نمی‌دانیم آنان چه شیوه حکومت‌داری را پیشنهاد می‌کنند.
در این برنامه شماری از جوانان نیز حضور داشتند و نگرانی‌ها و پیشنهادات شان را با اعضای مذاکره‌کننده دولت در گفت‌وگوهای صلح افغانستان شریک کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا