آخرین اخبارصحت

شش لباس‌ سنتی شرقی

تفاوت فرهنگ‌ها و سنت‌ها در کره زمین، به زیبایی آن افزوده است. این تفاوت‌ها که شامل زبان، لهجه، غذا، لباس و موارد دیگر است، باعث آگاهی ما از جهان دورتر می‌شود.

هر سرزمینی لباس‌های سنتی خاص خود را دارد. در واقع لباس‌های سنتی معمولا در مراسم به خصوصی چون جشن عروسی یا فستیوال‌ها استفاده می‌شود. در این بخش نمونه‌ای از لباس‌های سنتی متفاوت در کشورهای آسیایی را تماشا می‌کنیم.

Kimono جاپان

لباس سنتی مردم جاپان با آستین‌های بلند و گشاد تا ساق پا، که از رنگ‌های شاد و براق تشکیل شده است. البته عده‌ای از زنان و حتی مردان کهن‌سال از «کیمونو» به عنوان لباس روزانه خود استفاده می‌کنند، اما استفاده اصلی این لباس سنتی در مراسم مخصوص و «مهم چای» و عروسی است. شکل کلی کیمونو قرن‌هاست بدون تغییری اصالت خود را حفظ کرده‌ است. واژه کیمونو به معنی ادب و احترام می‌باشد.

کوریا، hanbok

هانبوک لباس سنتی باستانی خانواده‌های سلطنتی و اشراف زاده‌گان کوریا است. این لباس شامل یک دامن‌بلند، بلوز و یک جاکت است که در پوشش مردانه، پتلون نیز به آن اضافه می‌شود. این مدل لباس‌ در جشن‌های رسمی یا نیمه رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چین، cheongsam

لباس سنتی چین که در دوران باستان بر تن خانواده‌های سلطنتی بود. جنسش از ابریشم مرغوب تهیه شده و تنها در مراسم عروسی و فستیوال‌ها توسط زنان پوشیده می‌شود.

فیلیپین، baro’t saya

لباس سنتی فیلیپین (باروت سایا) یک بلوز بدون یخن با آستین‌های مدل پروانه‌ای و دامن می‌باشد که با زیور آلات اروپایی تزیین شده است. این لباس هم توسط افراد طبقه بالای جامعه و هم توسط طبقات متوسط و پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این تفاوت که طبقات بالا از تیکه‌های مرغوب‌تر و تزیینات بیشتر استفاده می‌کنند.

ویتنام، ao dai

در مراسمی چون جشن عروسی، فستیوال‌ها و موقعیت‌های خاص، مردم ویتنام، لباس سنتی با نام «آودای» را استفاده می‌کنند. آودای به معنی زیبایی و سادگی است. این مدل لباس شامل یک پیراهن بلند با رنگ‌های شاد و روشن است که به همراه کلاه بزرگ و چپلی یا کفش‌های چرم پوشیده می‌شود.

هند، sari

ساری نواری از تیکه دوخته نشده است که بین ۴ تا ۹ متر طول دارد و به شیوه‌های گوناگون دور بدن پیچیده می‌شود. این پوشاک در هند، بنگلادش، نیپال، سریلانکا، بوتان، برما و مالیزیا محبوب است.

ساری‌ها با سنگ‌های قیمتی تزئین شده‌اند و تیکه‌های آن دست‌باف بوده، به همین دلیل برای خرید آن باید هزینه زیادی را پرداخت کرد. ساری انواع مختلفی دارد و به عنوان یک لباس رسمی در اعیاد و میهمانی‌های مجلل پوشیده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا