آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

طرح تازه در پرداخت صرفیه برق؛

شهروندان: دزدی‌های شرکت برشنا طاقت فرسا شده است

بر اساس تصمیم جدید شرکت برشنا، از صفر تا ۱۰۰ کیلووات مصرف برق، ۲٫۵ افغانی حساب می‌شود، در حالی که در گذشته این مقدار از صفر تا ۲۰۰ کیلووات بود

رسول شهزاد_خبرگزاری دید
ماهوار شدن صرفیه برق در شهر کابل از سوی شرکت برشنا، اعتراضات باشندگان این شهر را برانگیخته است. شماری از باشندگان این شهر در شبکه‌های اجتماعی با نشر تصاویری از بل برق، می‌گویند که ماهوار شدن صرفیه برق به جای اینکه هزینه را کاهش دهد، افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری دید، شرکت ملی برق «برشنا» پیش از این اعلام کرده بود که برای سهولت باشندگان کابل و کم شدن هزینه برق، دوره تادیه صرفیه‌ها را از دو ماه به یک ماه تغییر داده است.
باشندگان کابل اما در واکنش به این تصمیم شرکت برشنا، می‌گویند که این اقدام شرکت برشنا آنان را ناگزیر به پرداختن هزینه بیشتر می‌کند.
خاطره یعقوبی (مستعار) یکی از کسانی هست که هشتگ «برشنا شرم کن دزدی را بس کن» را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته، در صحبت با خبرگزاری دید می‌گوید: دزدی‌های شرکت برشنا طاقت‎فرسا شده و برای مردم قابل قبول نیست که به هر بهانه‌ از مردم پول می‌گیرد.
خانم یعقوبی می‌گوید در حالی که پرچاوی‌های برق در کابل از طرف زمستان خیلی زیاد است، ولی با آن هم پول برق ما شش هزار افغانی محاسبه می‌شود.
یعقوبی می‌گوید وقتی ماه حمل بل برق ما آمده بود مبلغ ۴ هزار افغانی بود، در حالی که از دو ماه قبل آن شش هزار افغانی آمده بود. او می‌گوید وقتی به شرکت برشنا مراجعه کردیم در پاسخ به ما گفتند که میترخوان ما یک دور را از روی میتر می‌خواند و دور بعدی را از روی مصرف قبلی مشترکین حساب می‌کند.
این اولین بار نیست که شهروندان کابل از بلند بودن قیمت برق شکایت دارند. بارها شهروندان با راه‌اندازی کمپاین‌ها در شبکه‌های اجتماعی خواستار کاهش صرفیه و تامین برق در شهر کابل شدند.
یعقوبی در رابطه به بلند رفتن پول صرفیه برق از سوی شرکت برشنا می‌گوید: شاید دلیل این افزایش این باشد که شرکت برشنا نمی‌تواند پول برق را از زورمندان بگیرد و یا این که به فکر جیب‌های شان هستند و از همین راه می‌خواهد به اهداف شان برسد.
فاضل محمدی یکی از این کاربران شبکه‌های اجتماعی در صفحه فیسبوکش نوشته است؛ در حالی که کابل یکی از تاریک ترین پایتخت‌های جهان است، ولی وقتی بل برق می‌آید زندگیت نیز تاریک می‌شود.
محمدی در ادامه نوشته است که شرکت برشنا به جای همکاری و در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی مردم به چشم همه خاک می‌زند و به بهانه‌های مختلف از مردم دزدی می‌کند.
او گفته است که در یک ماه گذشته صرفیه برق شان نزدیک به ۵هزار افغانی آمده است در صورت که استفاده شان از برق بسیار کم بوده است.
مرتضی یکی دیگر از شهروندان کابل می‌گوید که هزینه برق دور از تصور است و شرکت برشنا باید قیمت برق را پایین بیاورد و وضعیت زندگی مردم را در نظر بگیرد.
سمیع‌الله ارجمند نوشته است برشنا شرم کن، دزدی را بس کن!
ارجمند نوشته است که حکومت باید یک نفر با ایمان و با اعتماد را در سکتور انرژی بگمارد. خدا دزدان نکتایی دار را لعنت کند و در غضب خود گرفتار کند!
با این همه، سنگر نیازی سخنگوی شرکت برشنا در صحبت با خبرگزاری دید، می‌گوید که یک ماهه شدن صرفیه برق به خواست شهروندان کابل عملی شده است؛ یعنی شرکت برشنا بنا به تقاضای مشترکین برق این اقدام را روی دست گرفت.
سخنگوی شرکت برشنا می‌پذیرد که در کتگوری‌های قیمت‌ها تغییرات آمده، اما می‌گوید که اگر این تغییرات نیاید، شرکت برشنا ماهانه یک میلیارد افغانی ضرر می‌کند.
بر اساس تصمیم جدید شرکت برشنا، از صفر تا ۱۰۰ کیلووات مصرف برق، ۲٫۵ افغانی حساب می‌شود، در حالی که در گذشته این مقدار از صفر تا ۲۰۰ کیلووات بود.
آقای نیازی در مورد اعتراض شهروندان از این پروسه گفت: مشترکین برق فقط از یک موضوع شاکی هستند که همان کمیشن بانکی که ۲۵ افغانی است ۱۵ از بانک و ۱۰ افغانی از پول قرطاسیه است.
شهروندان کابل و برخی از ولایات کشور همواره از بلند بودن صرفیه برق شکایت داشتند. در این اواخر ولایات کابل و بلخ با راه‌اندازی کمپاین‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی خواستار کاهش صرفیه برق در این ولایات شدند.
آقای نیازی گفت که در قیمت برق هیچ گونه تغییری نیامده است، در تعرفه هیچ تغییری نیامده، فقط در کتگوری تغییر آمده است.
سخنگوی برشنا در مورد اعتراض شهروندان در شبکه‌های اجتماعی گفت که آن‌ها یک عده حلقات مغرض اند که افکار عامه را منحرف می‌سازند و بل‌هایی را آنها نشر کردند جعلی می‌باشد.
پیش از این باشندگان مزارشریف نیز از بلند بودن صرفیه برق در آن شهر نسبت به شهر کابل و ولایات دیگر شاکی بوده‌اند. آنان بارها به خیابان‌ها ریخته و خواستار عدالت در قیمت‌گذاری‌ها شده‌اند.

با این حال، سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید که بهای برق در مزارشریف مطابق پلان‌گذاری است که قبلاً انجام شده بود. او اما افزود که شرکت برشنا در حال کار روز طرح جدیدی است که مطابق آن قیمت برق در کل کشور یکسان سازی می‌شود.
گفتنی است که افغانستان برق مورد نیاز را از کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان و ایران وارد می‌کند و از همین خاطر بهای آن بلند است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا