آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

شورای امنیت ملی: بحث در باره چگونگی نظام پیش از وقت است

شورای امنیت ملی کشور می‌گوید ضرورت است تا در ابتدا روی پایان جنگ و خشونت در افغانستان بحث شود نه چگونگی نظام. به گفته شورای امنیت ملی، طالبان پیش از تبصره در باره میکانیزم نظام، مسئول خون‌ریزی در کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری دید، رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی کشور در صحبت با یکی از رسانه‌ها گفته است که اگر طالبان در جریان فعالیت سیاسی تغییر کنند، زمینه شمولیت در زیر چتر جمهوریت برای آن‌ها فراهم خواهد شد؛ اما بحث روی چگونگی نظام پیش از وقت است.
اندر افزوده ‌است: «اکنون بحث درباره چگونگی نظام تا حدی پیش از وقت است. در شرایط کنونی افغان‌ها منتظرند که آتش داغ جنگ خاموش شود».
او در ادامه علاوه کرده است: «جمهوریت در اصل این‌ چنین مفهوم دارد که هر تشکیل از ساختارهای سیاسی در آن جا داده شده می‌تواند. اگر طالبان به عوض جنگ و باند تروریستی به یک جریان فعالیت سیاسی و تفاهم مبدل شود، طبیعی است که در چتر جمهوریت شامل شده می‌تواند».
در همین حال، هیئتی از گروه طالبان به نمایندگی ملاعبدالغنی برادر برای رایزنی در باره مذاکرات صلح افغانستان به ایران سفر کرده است.
روز گذشته، سهیل شاهین عضو هیئت طالبان در کنفرانس خبری خود در تهران گفت: «ما با همه جهت‌های افغان در دوحه در مذاکره هستیم، امیدواریم که به یک نظام همه‌شمول افغانی که قابل قبول همه افغان‌ها باشد، به توافق برسیم، ما در پی انحصار قدرت نیستیم».
از سویی هم، حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور گفته است که حکومت موقت به معنای فرصت دایمی برای مداخله بیگانگان در امور افغانستان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا