آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

شورای سراسری انسجام ایماق‌های افغانستان ایجاد شد

ملیت ایماق، ملیت ضعیف، درمانده و بیچاره نیست، در طول تاریخ در مبارزات آزادی‌خواهی چه با قشون سرخ شوروی و چه در مبارزه علیه رژیم سیاه طالبان فداکاری‌های فراوان انجام داده‌اند، اما چیزی که کم داشتند نبود یک آدرس مشخص و معین بود که آن‌هم به همت جوانان ایماق روی کار آمد.

شورای انسجام سرتاسری ایماق‌های افغانستان به روز پنجشنبه (۱۳دلو) در تالار همسفر در کابل رسماً اعلام موجودیت کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، این شورا به همت جوانان ایماق و گل آقا محمدی رییس شورای سرتاسری ایماق‌های افغانستان از یک سال به این طرف شروع به فعالیت کرده بود و دوماه قبل موفق شد که جواز فعالیت رسمی خود را از وزارت عدلیه کشور به دست بیاورد.
در همایش اعلام موجودیت شورای سرتاسری ایماق‌های افغانستان مردم ایماق که عمدتاً در ۲۱ ولایت افغانستان زندگی می‌کنند از ۱۱ ولایت نمایندگان شان حضور بهم رسانیده بودند.
سخنرانان از ولایت‌های مختلف پیرامون انسجام هرچه بیشتر ایماق‌های افغانستان صحبت کردند. تمام سخنرانان تاکید بر این داشتند که ایماق‌های افغانستان دیگر زیر مجموعه احزاب و یا گروه‌ها در ساختار حکومت نیستند و از این به بعد به گونه مستقل وارد کارزار انتخابات افغانستان خواهند شد.
بیژن برناویج یکی از موسسین شورای سرتاسری ایماق‌های افغانستان که به نمایندگی از ایماق‌های ولایت بلخ صحبت می‌کرد، گفت: ملیت ایماق، ملیت ضعیف، درمانده و بیچاره نیست، در طول تاریخ در مبارزات آزادی‌خواهی چه با قشون سرخ شوروی و چه در مبارزه علیه رژیم سیاه طالبان فداکاری‌های فراوان انجام داده‌اند، اما چیزی که کم داشتند نبود یک آدرس مشخص و معین بود که آن‌هم به همت جوانان ایماق روی کار آمد.
وی افزود که قرار است این شورا در پروسه صلح و انتخابات تاثیر گذار باشند و به گونه مستقلانه وارد کارزار انتخابات شوند.
در همین حال، گل آقا محمدی رییس شورای انسجام ایماق‌های افغانستان و سخنران همایش، گفت: جامعه افغانستان یک جامعه چند ملیتی است که در آن چندین ملیت در طول تاریخ و در محدوده‌ جغرافیایی مشترک زندگی کرده‌ و تاریخ این مرز و بوم را ساخته‌اند. هویت مردم ایماق مانند دیگر اقوام افغانستان غیر قابل انکار است و هیچ مرجعی قدرت انکار این قوم بزرگ را ندارد. این قوم در کنار دیگر اقوام افغانستان در دفاع از خاک و نوامیس کشور نقش خویش را مسئولانه به پیش برده است.
محمدی خطاب به مردم ایماق گفت: ای مردم! شما بیچاره و پشت کوهی افتاده نیستید. شما نه از نظر نفوس کمی دارید و نه از نظر ظرفیت‌های کادری؛ پس چرا شما در حکومت‌های گذشته در هیچ وزارت‌خانه سهم بارز نداشته‌اید. علتش این است که یا شما حقوق‌تان را مانند دیگر اقوام مطالبه نکرده‌اید و یا این که حقوق شما را بدون مطالبه به شما نداده‌اند. اما؛ در ساختار حکومت آینده، ملت ایماق افغانستان باید سهم بارزی در تمام عرصه‌ها داشته باشد.
وی با اشاره به پروسه صلح، هدف تاسیس این شورا را انسجام و یکپارچگی مردم توصیف نموده و اضافه کرد که تشکیل شورای مردم ایماق به معنای تضاد با دیگر گروه‌ها و اقوام افغانستان نیست و ما خواستار زندگی مسالمت‌آمیز با دیگر اقوام با هم برادر افغانستان هستیم.

محمد افزود: پیام مردم ایماق افغانستان این است: ما صلح می‌خواهیم. صلح در چارچوبی که همه مردم افغانستان خواستار آن باشند نه صلحی که در پشت پرده و یا دروازه‌های بسته جریان دارد.
ایماق یا چهارایماق نام مجموعه قبایل کوچ‌نشین و نیمه کوچ‌نشین فارسی زبان است که بیشتر در غرب و شمال‌ غرب افغانستان (ولایت‌های غور،‌ بادغیس، هرات و فراه) و در شرق ایران بیشتر در تربت جام،‌ تایباد و خواف زندگی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا