آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

شکایت شهروندان مزار شریف از افزایش بی‌پیشینه بهای مواد خوراکی

محمد محمدی- مزار شریف
خبرگزاری دید: سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی در برابر دالر، بهای مواد خوراکی نیز در بازارهای کشور به صورت نجومی افزایش یافت که شکایت شهروندان را برانگیخته است. شهروندان مزار شریف ضمن انتقاد از مسئولان، می‌گویند که هیچ کنترولی بر بازار و قیمت‌ها وجود ندارد.

شماری از باشندگان بلخی روز چهارشنبه(۸ جدی) ضمن شکایت از عدم کنترول بازار از سوی مسئولان، گفتند که نرخ مواد خوراکی اولیه به صورت بی سابقه افزایش یافته است.
صبغت الله احمدی دکاندار در مزار شریف می‌گوید، نرخ مواد خوراکه تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافته است.
او دلیل بلند رفتن نرخ‌ها را افزایش قیمت دالر و اجرای تمام معاملات تجارتی با این ارز دانسته و می‌افزاید که در گذشته یک دالر ۷۷ افغانی بود، ولی اکنون ۱۰۳ افغانی است.


هم اکنون بهای یک بوری آرد قزاقی در بازار مزار شریف ۲۴۰۰ و یک بوشکه روغن ده لیتره ۱۵۵۰ افغانی است.
فرهاد دکاندار دیگر از شهرداری مزار شریف انتقاد کرده می‌گوید، شهرداری تنها فشار را بالای دکانداران می‌آورد.
وی‌ از «امارت اسلامی» می‌خواهد که فشار بالای تجار و تولید کننده هم بیاورد.
در همین حال، باشندگان مزار شریف تحولات سیاسی، ناهنجاری‌های بانکی و بن‌بست در به رسمیت شناختن دولت طا-لبان را عامل بلند رفتن بهای دالر در برابر پول ملی و به تبع آن قیمت مواد خوراکی می‌دانند.


ذبیح الله باشنده‌ شهر مزار شریف می‌گوید فقر، گرسنگی و بیکاری در افغانستان در حال گسترش است.
وی از نبود کار سخت شکایت داشته و می‌گوید، روزانه تلاش می‌کنیم که کار پیدا کنیم ولی کار نیست، روزی که کار پیدا کنیم آن هم ۱۵۰ افغانی است که خرج خانواده‌ام را تکافو نمی‌کند.
از سویی هم، ذبیح الله نورانی رییس اطلاعات و فرهنگ بلخ گفت: با تحول بزرگ در کشور مشکلات زیادی بالای کشور به وجود آمده که نمی‌شود در مدت کم این مشکلات رفع شود، ما اطمینان می‌دهیم که به زودی روال کشور به حالت عادی بر می‌گردد.
گفتنی است که روز گذشته سیگار یا بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشی گفته است که از هر سه شهروند افغانستان، یک تن در معرض گرسنگی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا