آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

صالح: برای نشست استانبول سه آجندا پیش‌بینی شده است

معاون نخست ریاست جمهوری می‌گوید در نشست استانبول سه آجندا پیش‌بینی شده است. او گفته که احتمال دارد این نشست در هفته جاری برگزار شود.


به گزارش خبرگزاری دید، امرالله صالح که امروز یک‌شنبه (۲۲ حمل) در یک گردهمایی مردم کوهدامن در شمال کابل صحبت می‌کرد، گفت که «توافق روی ارزش‌ها»، «آتش‌بس» و «ایجاد حکومت صلح» از آجنداهای پیش‌بینی‌شده برای نشست استانبول است.
او همچنان گفت که زلمی خلیلزاد، نماینده‌ ویژه‌ امریکا برای صلح افغانستان در سفر اخیرش به کابل در مورد این سه آجندای نشست استانبول با مقام‌های دولت افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده است.
صالح گفت که توافق روی اصول و ارزش‌ها به این معناست که طالبان مجبورند بپذیرند که افغانستان طالبانی نمی‌شود، اما طالبان می‌توانند در آغوش افغانستان به‌حیث یک جزء در کنار مردم زندگی صلح‌آمیز داشته باشند.
او در عین حال گفت که مشخص نیست که توافق روی این اصول چه قدر زمان می‌برد، اما تا زمانی که طالبان نپذیرند جزء افغانستانند و بر کلیت این گروه تأکید کنند، مذاکره روی موارد بعدی حتا یک قدم هم پیش نخواهد رفت.
معاون اول ریاست‌ جمهوری در مورد آتش‌بس نیز گفت که طالبان باید بپذیرند که اگر می‌خواهند مردم از روند کنونی صلح حمایت کنند، آتش‌بس کنند. صالح گفت: «از صلح و تفاهم و همدیگرپذیری زیر تهدید و انتحار و انفجار و کشتار بسیار مشکل است که ما پیشرفت داشته باشیم».
طبق اظهارات صالح، ترس بزرگ طالبان از آتش‌بس این است که اگر خشونت را به‌ عنوان یگانه وسیله‌ قوت از دست بدهند، ممکن است دولت افغانستان و جامعه جهانی به مذاکرات جدی با طالبان نپردازند.

صالح اما خطاب به طالبان گفت: «امروز من از جایگاه معاون رییس‌جمهور به طالبان این نعره را می‌دهم؛ اگر آتش‌بس کنید، از جدیت مذاکره‌ ما با شما کم نمی‌شود. ما تعهد به مذاکره‌ جدی داریم و اگر شما آتش‌بس کنید و دست از کشتار بردارید، گفتمان صلح در قلب زن و مرد این سرزمین جا می‌افتد و این روند مورد حمایت قرار می‌گیرد.»
معاون اول ریاست‌ جمهوری در جریان صحبت‌هایش، رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان را از بزرگ‌ترین اشتباهات حکومت خواند و گفت که در آینده هرگز چنین اشتباهی را تکرار نخواهند کرد. به گفته‌ او، در میان این تعداد زندانیان طالبان، قاچاقبران بزرگ مواد مخدر نیز بودند که در بدل دادن رشوت به طالبان، زیر نام اعضای این گروه از زندان رها شدند.
امرالله صالح در ادامه در مورد حکومت آینده نیز گفت که در مورد هر گونه توافق احتمالی در این مورد در نشست استانبول، دوباره از طریق برگزاری لویه‌جرگه مشورتی با اقشار مختلف مردم مشورت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا