آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

صلح و انتخابات؛ آغاز تلاش‏‌ها برای خلع غنی از قدرت

سخنگویان دسته‌های انتخاباتی عضو این شورا می‌گویند که میان تمامی این دسته‌ها بر سر جلوگیری از ادامه حکومت غنی، پس از اول جوزا، توافق کامل حاصل شده است.

آمادگی‌ها برای خلع محمد اشرف غنی از قدرت آغاز گردیده است. دسته‌‏های انتخاباتی به ویژه دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال» تاکید دارد که دوره کار رییس جمهور غنی در اول جوزای سال جاری به پایان می‏رسد. عطا محمد نور از حامیان دسته انتخاباتی«صلح و اعتدال» چندی پیش در همایشی در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ گفت که پس از اول جوزا کار حکومت وحدت ملی جواز ندارد و اجازه نمی‏دهیم حکومت کنونی به کار خود ادامه دهد.
این روزها دسته‌های انتخاباتی که عضو «شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری» هستند، برنامه‌ریزی‌ها را برای خلع اشرف غنی از قدرت آغاز کرده‌اند. نخستین جلسه رییسان و معاونان این دسته‌های انتخاباتی برای برنامه‌ریزی در این باره دوشنبه‌شب در خانه رحمت‌الله نبیل برگزار شد.
دسته‌های انتخاباتی می‌گویند که دوره ریاست جمهوری اشرف غنی در اول جوزای امسال به پایان می‌رسد. آن‌ها به این دلیل، سرگرم تهیه طرحی‌اند که بر‌اساس آن می‌باید قدرت از رییس جمهور غنی به فرد دیگری تا اعلام نتیجه انتخابات ششم میزان منتقل شود.
شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از سیزده دسته انتخاباتی تشکیل شده است. سخنگویان دسته‌های انتخاباتی عضو این شورا می‌گویند که میان تمامی این دسته‌ها بر سر جلوگیری از ادامه حکومت غنی، پس از اول جوزا، توافق کامل حاصل شده است.
دسته‌های انتخاباتی «صلح و اعتدال»، «امنیت و عدالت» و دسته انتخاباتی گلبدین حکمتیار نیز می‌گویند که عمر ریاست جمهوری غنی در اول جوزا به پایان می‌رسد. محمد واعظی سخنگوی دسته انتخاباتی صلح و اعتدال، می‌گوید که برای پر‌کردن خلاء قدرت در فاصله زمانی اول جوزا تا اعلام نتیجه انتخابات ششم میزان، باید یک حکومت «سرپرست» تشکیل شود.
نگرانی دسته‌های انتخاباتی از ادامه کار رییس جمهور و رییس اجرایی، پس از اول جوزا، نامزد بودن این دو در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو است. به گفته این دسته‌ها، احتمال زیاد وجود که سران حکومت با به تعویق انداختن انتخابات به دنبال «خرید فرصت» باشند و از این طریق تلاش کرده‌اند تا فضای بیش‌تری برای بازی در انتخابات به دست آورند.
بر‌اساس بند دوم ماده شصت‌ویکم قانون اساسی، «وظیفه رییس جمهور در اول جوزای سال پنجم بعد از انتخابات به پایان می‌رسد.» در بند سوم این ماده تصریح شده است که انتخابات باید بین سی تا شصت روز زودتر از پایان کار رییس جمهور برگزار شود.
با این حال، انتخابات ریاست جمهوری که قرار بود در ۳۱ حمل برگزار شود، تا هنوز دو بار به تاخیر افتاده است. بر‌اساس آخرین تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات، قرار است این انتخابات در ششم ماه میزان برگزار شود.
به این ترتیب، میان پایان دوره کار رییس جمهور و روز برگزاری انتخابات، بین شش تا هفت ماه فاصله زمانی به میان آمده است؛ اتفاقی که می‌تواند یا باعث شکل گیری یک حکومت سرپرست شود و یا موجب جنجال‌های تازه سیاسی در کشور.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا