آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمروند صلحسیاست

نماینده دایمی ایران در سازمان ملل:

صلح پایدار در افغانستان نباید از خارج تحمیل شود

سفیر و نماینده دایمی ایران در سازمان ملل متحد می‌گوید ایران از رویکرد مثبت دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح تمجید می‌کند. به گفته او، صلح پایدار در افغانستان نباید از خارج تحمیل شود و انتظار هم نباید داشت که گفت‌‌وگوهای صلح مشکلات چند دهه‌ای را یک‌شبه حل کند.

به گزارش خبرگزاری دید، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دایمی ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه(۲۰ قوس) در هفتادوپنجمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع افغانستان، خواستار تقویت حمایت بین‌المللی برای ساختن آینده‌ای بهتر برای شهروندان این کشور شد.
وی در ابتدای سخنرانی خود، تصریح کرد: «افغانستان در مقطع حساسی قرار دارد و به منظور ساختن آینده‌ای بهتر برای شهروندانش، به حمایت بین‌المللی مستحکم نیاز دارد».
تخت روانچی با اشاره به ساختار چند فرهنگی جامعه افغانستان، گفت: «در یک جامعه چند قومیتی و متنوع همچون افغانستان، هیچ گروه، حزب یا جناح واحدی از جمله طالبان نمی‌توانند ادعا کنند که به تنهایی قدرت را در اختیار می‌گیرند».
وی با تأکید بر نقش دولت و مردم افغانستان در رفع درگیری‌های فعلی در این کشور گفت: «تنها یک روند صلح فراگیر که تحت رهبری افغانستان بوده و متعلق به خود افغانستان است، می‌تواند درگیری‌ فعلی در افغانستان را رفع کند. این روند می‌بایست بر اساس دستاوردهای گذشته از جمله قانون اساسی فعلی، مبارزه با تروریزم و احترام به حقوق مردم (افغانستان) برای تعیین سرنوشت خود از طریق انتخابات و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و زنان بنا نهاده شود و این امور را تقویت کند».
تخت روانچی ادامه داد: «صلح پایدار در افغانستان نباید از خارج تحمیل شود و نباید انتظار داشت که گفت‌وگوهای صلح مشکلات چند دهه‌ای را یک‌شبه حل کند».
روانچی ضمن استقبال از رویکرد دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح گفت: «ما از رویکرد مثبت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح تمجید می‌کنیم. طالبان نیز باید از طریق توقف حملات علیه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، همین سطح از عزم راسخ و حسن نیت خود را به نمایش بگذارند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا